Biljakten i Fredrika slutade i en dödskrasch. Beräkningar som SVT gjort med utgångspunkt från polisens uppgifter pekar på att hastigheten varit hög trots att det rör sig om en förhållandevis smal och krokig väg, men informationen från polisen är knapphändig. Utredningen kring olycksorsaken pågår.
– När en olycka med en polisbil inträffat är det sällan man får veta hur fort bilen kört, jag tror att svarta lådor i polisbilarna som bland annat mäter bilens hastighet vore något att sätta in i alla polisfordon, då får vi objektiva data på vad som har hänt, menar Jörgen Lundälv trafikforskare vid Umeå universitet som studerat biljakter.
Typisk biljakt
SVT kan i dag visa bilder från en annan biljakt. Polisen förföljer en bil med körförbud på E4:an mellan Skellefteå och Umeå. Ägaren saknar körkort. Föraren vägrar att stanna trots att polispatrullen signalerar. Plötsligt svänger bilen av på en mindre väg och föraren försöker köra ifrån polisen. Hastigheten ökar snabbt och är efterhand uppe i farter över 160 kilometer i timmen. I en kurva kör flyktbilen av vägen, studsar mot en samling ensilagebalar och snurrar runt. En person kastas ur bilen.
Det här är bilden av hur det kan gå till vid en biljakt där polisen försöker stoppa ett misstänkt fordon. Vid det här tillfället gick det bra men natten mellan onsdag och torsdag slutade en liknande jakt i katastrof då en ung polis avled och en skadades svårt när både flyktbil och efterföljande polispatrull körde av vägen.
Kör över sin förmåga
Jörgen Lundälv som är docent i trafikmedicin vid Umeå universitet har studerat sådana situationer. Han menar att svenska poliser inte är utbildade för att jaga och stoppa flyende misstänkta brottslingar i bil.
– En av de stora riskfaktorerna som jag sett är att man kör över sin förmåga och att hastigheten har väldigt stor betydelse, säger Jörgen Lundälv.
Frågande till kritik
Johan Bergmark på polishögskolan ställer sig frågande till Jörgen Lundälvs kritik:
– Frågan är om vi är för dåligt utbildade för att göra bedömningar eller om vi är för dåligt utbildade rent körtekniskt. Vi kan alltid bli bättre körtekniskt, ha bättre övningar och utbildning på det planet men när det gäller riskbedömningsdelen så tycker jag att vi hunnit med jättemycket under de sista fem åren, säger han.
Lite utbildning
I en artikel som nyligen publicerades i Polistidningen konstateras att utbildningar är en bristvara inom polisen. Många i polisens norra region saknar till exempel utbildning i halk- och vinterkörning.
För farligt
Forskaren Jörgen Lundälv pekar också på risken med nyutexaminerade unga oerfarna poliser som förväntas utföra svåra och riskabla operationer.
– Jag är inte alls säker på att man kan utbilda poliser i biljakter, det innebär alldeles för stora risker och alldeles för farligt, konstaterar han.