Västernorrlands landshövding Carin Jämtin och Härnösands kommuns näringslivschef Petra Forsström.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Västernorrlands landshövding Carin Jämtin och Härnösands kommuns näringslivschef Petra Forsström understryker att nätverkande för att stärka kvinnligt företagande behövs trots att vi skriver 2024. Se och hör dem här i videon. Foto: Pierre Ragnehag/SVT

Satsning på kvinnligt företagande i Västernorrland – ”Hinder och utmaningar för kvinnor idag”

Uppdaterad
Publicerad

Kvinnor är fortfarande underrepresenterade inom näringslivet och möter många hinder och utmaningar som företagare.

Det här måste vändas, det är utgångspunkten för nystartade 4 K Västernorrland – ett grepp för nätverksbyggande och kraftsamling för kvinnliga företagare i länet.

Initiativet har kopierats från Västerbotten och Västernorrland vill etablera ett samarbeta med grannlänet i frågor som rör villkoren för kvinnors företagande.

”Kvinnor verkar inom framtidsbranscher med andra affärsmodeller” menar Petra Forsström, näringslivschef i Härnösand och pekar på att det kan skapa problem för deras företagande.

Under tisdagen hade 4K sin första träff i Härnösand och förhoppningen är att den här samverkansmodellen i det längre loppet ska skapa ett bredare och mer hållbart näringsliv i Väsernorrland.

Knappt 30 procent är kvinnor

Representanter från länets alla kommuner deltar, men det är Härnösands kommun i samarbete med landshövding Carin Jämtin som håller i det hela.

– Företagande är fortfarande ojämlikt. Drygt 70 procent av företagarna i Västernorrland är män och bara knappt 30 % i länet är kvinnor, säger Västernorrlands landshövding Carin Jämtin som var på plats vid tisdagens träff.

Se och hör henne och Härnösands näringslivschef Petra Forsström förklara varför ett nätverk för kvinnligt företagande i länet behövs.

(Fotnot: 4K står för ”kompetens, kapital, kontakter och kunder”.)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.