Elever från fem olika orter i Västernorrland deltar i ett forskningsprojekt om hur mycket cesium som fortfarande finns kvar i svampen, 32 år efter Tjernobylolyckan. Foto: Simon Fredling Jack SVT

Skolelever kartlägger svampars radioaktivitet

Publicerad

Det är bland annat högstadieelever från Härnösand, Fränsta, Sundsvall, Junsele och Liden som ska hjälpa forskarna vid Sveriges lantsbruksuniversitet och Uppsala universitet med massexperimentet som kallas ”Strålande jord”.

De frågor forskarna vill ha svar på är om det finns radioaktivt cesium i svensk svamp och vad det i så fall skulle röra sig om för mängder.

Enligt Livsmedelsverket avger cesium-137 joniserande strålning. Den strålningen kan öka risken för att drabbas av cancer.

– Vi plockar svampar och samlar sedan in jord på en svamp och stoppar det i ett provrör, säger Hanna Jenkins på Höglundaskolan i Sundsvall.

Byggt ihop detektorer

– På skolan har vi byggt ihop detektorer som vi fått från Uppsala universitet, med dessa kommer vi kunna mäta cesiumhalten i de här svamparna. Sedan ska vi skicka exemplar av dem till forskarna, säger Tobias Bruneflod, lärare på Höglundaskolan.

Bakgrunden till projektet är kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986. Efter olyckan genomfördes radioaktivitetsmätningar med flygplan. Framförallt mättes förekomsten av Cesium-137 som har en halveringstid på cirka 30 år.

30 år efteråt

Cecilia Gustavsson är en av de deltagande forskarna i Strålande jord. Hon ser ett intresse av att göra nya mätningar.

– Nu när det gått drygt 30 år sedan olyckan vill vi göra nya mätningar och se om fördelningen ser likadan ut som den gjorde efter olyckan. De flesta resultaten vi har är tidigare än år 2002 och det finns ett stort behov och intresse för nya mätningar, säger Cecilia Gustavsson, universitetslektor vid institutionen för fysik och astronomi vid Uppsala universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.