Det var i maj timmertåget spårade ur väster om Sollefteå. Nu visar det sig att orsaken troligen var en solkurva. Foto: Hans Lindblom, SVT

Solkurva orsakade urspårning

Uppdaterad
Publicerad

I slutet av maj spårade ett timmertåg ur väster om Sollefteå. Orsaken var troligen var en solkurva men utredarna av olyckan påpekar också att banan är i dåligt skick.

Det 257 meter långa och 1 398 ton tunga tåget hade lämnat Långsele och var på väg till Dynäs med nio vagnar lastade med timmer. Efter drygt nio kilometer kände lokföraren att loket började kränga från sida till sida i en utförsbacke. I backspegeln såg han att två vagnar närmast loket hade spårat ur och delar av lasten hade rasat ur nedför en brant slänt. Tåget snabbstoppades och ingen människa skadades vid olyckan.

Solen böjde rälsen

Trafikverkets utredning är nu klar och den visar på att en solkurva troligen orsakade olyckan. Solkurvor uppstår när solens värme får rälsen att ändra form. I det här fallet uppmättes en rälstemperatur på 42 grader celsius.

Urspårningen skadade två vagnar och rälsen på en sträcka av 200 meter förstördes. Det tog drygt två veckor innan trafiken kunde återupptas.

Banan i dåligt skick

Utredarna lägger ingen skuld på lokföraren och har inte hittat något fel på tåget. Däremot är man inte helt nöjda med banan: ”Banan Långsele–Västeraspby är bitvis i dåligt skick. Under de senaste fem åren har man enbart åtgärdat besiktningsanmärkningar och utfört ett visst förebyggande underhåll för att säkerställa dagens trafik på banan”, skriver utredarna.

Renovering planerad – om fyra år

Banan Långsele – Västeraspby inte byggd för snabbtåg. Den har en hastighetsbegränsning på 40 km/h och saknar tågskyddssystem. Om cirka fyra år beräknar Trafikverket att man ska byta spår och kontaktledningar på sträckan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.