Ingela Bergkvist, näringslivsutvecklare vid Sollefteå kommun, berättar om stora planer för Junsele. Foto: SVT / Hans Lindblom

Sollefteå kommun vill satsa 8,2 miljoner på Junsele

Uppdaterad
Publicerad

Sollefteå kommun köper Junsele camping för 4,5 miljoner kronor – och planerar satsningar på orten för ytterligare 3,7 miljoner. Plus eventuella EU-pengar.

– Vi vill satsa på Junsele, det är en viktig besöksmagnet i Sollefteås inland och i Höga kusten-destinationens inland. Campingen har i en följd av år haft många besökare, kring 30 000-40 000 personer per år, säger Ingela Bergkvist, näringslivsutvecklare vid Sollefteå kommun.

Campingen i Junsele har sedan många år haft samma ägare som Junsele djurpark, Ulf Henriksson. Djurparksrörelsen har haft ekonomiska svårigheter sedan en tid tillbaka och det har varit svårt att få det hela att gå ihop.

Ägaren blir arrendator

Som en stödåtgärd till djurparken köper Sollefteå kommun nu alltså campingen i Junsele för 4,5 miljoner kronor. Djurparksägaren Ulf Henriksson fortsätter att driva även campingen – men nu som arrendator.

Men det är inte den enda satsningen kommunledningen i Sollefteå vill göra i Junsele.

Sökt projektmiljoner

– Vi har också sökt 3,7 miljoner kronor hos Tillväxtverket till ett samarbetsprojekt i Junsele där företag, föreningar och djurparken ska jobba tillsammans för att gemensamt stärka Junseles dragningskraft, berättar Ingela Bergkvist.

Projektets arbetsnamn är Arena Höga kusten inland.

– Vi vill visa att Junsele inte bara är en djurpark. Fina bad, kåtabyn och Norrlandslägret för talangfulla fotbollsungdomar är några andra exempel på aktiviteter på orten.

Planerar EU-ansökan

Det skissas också på en ansökan om EU-pengar för samma ändamål. Men de planerna är ännu bara i sin linda.

– Junsele är helt klart viktig för turismen i vår kommun, tillsammans med till exempel Nämforsen och Hallstaberget. Nu vill vi öka attraktionen ytterligare, säger Ingela Bergkvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.