Förbundsdirektör Charlotta Hellhoff pendlar till jobbet med buss Foto: Privat/SVT

Stora förändringar inom kollektivtrafiken i länet

Uppdaterad
Publicerad

Mer buss, färre chefer och mindre adminstration – nu ska kollektivtrafiken i länet stöpas om.

Kollektivtrafiken i länet tampas med en rad bekymmer. Resandet ökar inte alls i den takt man velat utan släpar efter andra regioner, och på intäktssidan ligger man dåligt till, rent av sämst i landet. Däremot har kostnaden för administration ökat kraftigt de senaste åren.

Kollektivtrafik är en dyr affär för länets kommuner

Sju kommuner – sju viljor

I Västernorrland är det här organiserat i ett kommunalförbund där samtliga sju kommuner och regionen ingår och det har sedan länge funnits ett tryck från medlemmarna att förändra verksamheten. Det är ett samarbete som varit allt annat än gnisselfritt under åren. 

Det skiljer stort i behov och resurser mellan kommuner som Sundsvall och Sollefteå eller Ånge och de senaste åren har kommuner valt att hoppa av gemensamma avtal.

Nyligen valde ju Sundsvalls kommun en egen lösning för sjukresorna i länet.

Dessutom har varje kommun sin egen lösning för avgifterna. Härnösand, exempelvis, införde ju 2018 ett 50-kort i kommunen. En månads resande för bara 50 kronor – och för barn och unga gratis buss!

Rejäl besparing i Örnsköldsvik

I Örnsköldsvik har man samtidigt ställt sig hårt på bromsen. Kommunen vill spara 15 miljoner per år på kollektivtrafiken där den årliga notan ligger på 140 miljoner kronor, samtidigt som biljettintäkterna stanna på 40 miljoner.

Mellanskillnaden får skattebetalarna stå för.

Sedan augusti har verksamheten en ny chef, Charlotta Hellhoff, och när hon tillträdde fick en tydligt uppdrag att också hitta en effektivare organisation. Nu är hon klar med första delen av det uppdraget.

Förbundsdirektören kollektivpendlar

Själv bor hon i Sundsvall och pendlar till jobbet i Kramfors – med buss.

– Det har ibland tagit 4 timmar, berättar hon. En resa i fyra kommuner, med fyra olika system.

Ett gemensamt länskort vore en vettig väg framåt, menar Charlotta Hellhoff.

Idag presenterades den här planen för samtlig personal i Kramfors och Ånge, totalt ett 25-tal anställda berörs av förändringarna. Inga kommer att sägas upp, men antalet chefer kommer att minska och uppgifter som rör ekonomi och personalfrågor är tänkt att tas över av Region Västernorrland.

Personalen på Kollektivtrafikmyndigheten, eller ”DinTur” som det heter för resenärerna, är ska nu få jobba med hands-on, med mer konkreta trafikfrågor som trafikplanering, upphandling och trafikanalys.

– Jämfört med exempelvis Västerbotten har vi en bråkdel av antalet trafikplanerare, säger Charlotta Hellhoff.

Politikerna måste enas innan nästa avtal

Nästa steg blir att försöka lösa den politiska knuten kring hur samarbetet mellan kommunerna ska se ut, en tung fråga att lösa innan nästa 10-årsavtal kring kollektivtrafiken börjar gälla 2024.

Det tycks inte alldeles enkelt. Sedan 2016 jobbar en grupp med medlemmar från varje kommun med att försöka hitta ett svar. Idag är det bara Västernorrland och Norrbotten som har organiserat kollektivtrafiken i ett kommunalförbund.

Är ett bolag mer effektivt? Krävs en skatteväxling? Efter fyra år av diskussioner har man fortfarande inga svar på de här frågorna, frågor som måste besvaras om man vill nå målet: bättre kollektivtrafik som lockar fler resenärer.

Till en lägre kostnad – för skattebetalarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.