Sebastian Svensson är på väg till Skellefteå men sitter fast på E4 i korsningen till Skuleberget. Foto: Sebastian Svensson

Lastbil med stridsvagn orsakade totalstopp på E4

Uppdaterad
Publicerad

Lastbil med stridsvagn på släpet fastnade i Skulebacken och orsakade trafikstopp i tre timmar på E4 i norrgående riktning.

Enligt Svevia, som ansvarar för väghållningen på den aktuella sträckan, på E4 vid Skuleskogen orsakades stoppet på torsdagskvällen av en lastbil med en stridsvagn på släpet som fastnat i backen.

– Han blev stående tvärs över och släpet vek ihop sig när han tappade friktionen och flera lastbilar bakom stoppades upp, berättar Kenneth Thörn på Svevia.

Stopp i tre timmar

Stoppet på E4 i norrgående riktning varade i tre timmar med betydande köer som följd. I södergående riktning har trafiken inte påverkats, enligt Svevia. Problemen vid Skuleskogen är ett återkommande problem.

– Vi drabbas alltid av att vissa utländska bilar har dåliga däck. I det här fallet var det inte en utländsk bil som orsakade stoppet men vissa av de som var bakom och försökte backa eller köra åt sidan hade dåliga däck, konstaterar Kenneth Thörn som tycker att polisen borde varit på plats.

– De borde varit där och kollat vad de har för däck och bötfällt så det blir kännbart, säger han och menar att det ibland verkar som om chaufförerna utgår ifrån att de ska få hjälp när de kör fast, säger han och tillägger att inte alla svenska bilar har bra däck heller.

Kaosartad situation

De trafikanter som blev stående på E4 rapporterade om en kaosartad situation:

– Jag ser ungefär 500 meter bakåt och 300-400 meter framåt. Det är totalt stopp, säger Sebastian Svensson, från Finspång som är på väg norrut och som suttit fast på E4 i korsningen innan Skuleberget sedan klockan 17:00.

Vid 18:30-tiden meddelade Svevia att trafiken ska ha lättat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.