Visa alla (2)

Trafiken genom Älandsbro skapar oro

Publicerad

E4:an genom Älandsbro norr om Härnösand har varit under ombyggnad i drygt ett år och beräknas vara helt klar vid årsskiftet. Vägen har har blivit rak och fin, men många kör fort genom samhället.
– Hastighetsbegränsningsskyltar och annat är bara ett färglatt inslag, säger Staffan Rönn, som bor nära E4:an.

Varje dag passerar runt 10 000 fordon med mycket tung trafik. De kör rak igenom samhället och det är få som håller hastigheten som är satt till 50 km/h.

Precis vid E4:an ligger Älandsbro skola som är ett låg- och mellanstadium med 170 elever. Många av barnen går över E4.an på väg till skolan.

– Jag hade väntat mig en rondell vid skolan, så att folk skulle sänka farten mer. Nu är vägen så rak och fin att det är lätt att köra for fort. Säger Veronica Sonidsson som har barn i skolan.

– Det märks skillnad speciellt på långtradarna, de kör ganska fort, säger Petter Hörnberg.

Vill se hastighetskameror

De boende i Älandsbro som SVT pratat med är alla eniga om att fartkameror är den enda lösningen.

– Hastighetsbegränsningsskyltar och annat är bara ett färglatt inslag i trafikmiljön uppenbarligen, säger Staffan Rönn.

E4:an genom Älandsbro har varit under ombyggnad i drygt ett år, och beräknas vara helt klart vid årsskiftet

”Genomföra mätningar”

Enligt Trafikverket finns sträckan med i deras regionala planeringsunderlag för eventuella kommande fartkameror.

– Vi kommer att genomföra en mätning för att se hur medelhastigheterna ser ut, säger Gabriella Gulliksson utredare på Trafikverket.

Det finns en fartkamera som är placerad vid norra infarten till Älandsbro, men det räcker inte tycker de boende.

Oron för att det snart händer en olycka är stor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer