Trafikverket testar halkan på en av länets vägar. Foto: Fredrik Israelsson, SVT

Trots många dödsolyckor – Trafikverket: ”Nöjda med väghållningen”

Uppdaterad
Publicerad

Dödssiffran i trafiken var den högsta på åtta år under 2018.

I Västernorrland omkom åtta personer under vintermånaderna och ytterligare tre personer sedan årsskiftet.

Trots detta är Trafikverket nöjda med väghållningen.

Vägen från Bergeforsen mot Indal strax norr om Timrå ser hal ut. Strax ska vi få veta hur hal den verkligen är i förhållande till Trafikverkets gränsvärden. Vi åker med Bertil Risberg från företaget Ramboll som gör halkkontroller åt Trafikverket genom att åka runt i vägnätet och göra bromsprov.

– Jag åker i 70 kilometer i timmen, lägger ur växeln och så bromsar jag allt som går, förklarar han och trycker på bromsen.

Häftig inbromsning

Inbromsningen är kort men häftig, bilen rycker till och ett siffervärde dyker upp på en display. Bertil Risberg gör flera inbromsningar men bara en av mätningarna visar på en allt för låg friktion.

– Får jag tre underkända värden så måste vägen åtgärdas, förklarar han.

Om det sker lämnar han en rapport om situationen. Sedan har Trafikverkets entreprenör en viss tid på sig att bekämpa halkan.

Görs inte halkbekämpningen inom den fastslagna tiden – som varierar för olika typer av vägar – har man inte uppfyllt sitt åtagande.

Inga åtgärder

Statistik från arbetsområde Sundsvall visar att det under perioden 1 november 2018 till den 21 januari i år registrerats tre tillfällen då stickprovskontrollen inte resulterat i tillräckligt snabba åtgärder. Vid ett av tillfällena gjordes inga åtgärder alls.

– I de allra flesta fall ligger vi på rätt sida när vi utför våra stickprov, jag är nöjd med vårt resultat, säger Henrik Sundquist på Trafikverket.

När är det halt?

Samtidigt kan man fråga sig vad som är halt. När vi kliver ur bilen känns det som en isbana, men är alltså enligt mätningarna inte så halt att vägen behöver åtgärdas.

– Det upplevs som halt och det förstår jag att trafikanterna tycker, säger Henrik Sundquist.

Har vi för låga krav på friktion på våra vägar?

– Det måste man ställa i paritet med vad det kostar att uppnå målet.

Många dödsolyckor

Bara sedan årsskiftet har det inträffat tre dödsolyckor i Västernorrland och under 2018 omkom åtta personer under vintermånaderna, januari till mars och oktober till december. Totalt i landet dödades 150 personer i trafiken under vintermånaderna 2018, vilket är en mycket hög siffra jämfört med de senaste åren. Frågan är om väglaget haft betydelse.

– Jag skulle inte vilja peka på det som en enskild orsak. Under vintern har vi vinterväglag och det är halt. Då måste man som trafikant anpassa sig efter förhållandena. Vad som orsakat de här olyckorna kan jag inte spekulera i, i nuläget, säger Henrik Sundquist.

Artikeln har korrigerats eftersom ett datum som tidigare angivits var felaktigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.