Foto: Barbro Sellin/SVT

Höga Kusten Airport går som tåget

Publicerad

Drygt två månader har gått sedan nystarten av flygtrafiken på Höga Kusten Airport efter Nextjets konkurs i maj.

– Det har varit ett minst sagt händelserikt år men nu är vi på banan igen, säger flygplatschef Per Enroth.

Konkursen för flygbolaget Nextjet i mitten av maj i år kom som en kalldusch för Höga Kusten Airport norr om Nyland i Kramfors kommun då man tappade all flygtrafik. Men tre månader senare, efter stor ovisshet och mycket råddande, kunde Direktflyg/Amapola komma i gång med flygtrafiken i Ådalen. Och hittills har allt flutit på, enligt flygplatsens chef Per Enroth.

– Det har gått mycket bra, vi har inte haft en inställd tur hittills. Som många andra flygplatser ligger vår nära vatten och morgondimma kan vara ett problem, särskilt den här tiden på året, men nu är flygplanet stationerat här över natten så det är redan på plats för morgonavgången.

Bättre priser

Efter det ofrivilliga sommaruppehållet på tre månader har passagerarna börjat hitta tillbaka till flygplatsen. Under augusti hade man 378 passagerare, i september 837 och 1–17 oktober 681. 

– Vi har bara fått positiva reaktioner, folk är nöjda med att tidtabellen håller och dessutom är det bättre prisläge nu än med förra operatören, de dyraste biljetterna kostar cirka tusen kronor mindre, säger Enroth.

Kramfors fungerar som mellanstation på linjen Arlanda–Hemavan och har hittills trafikerats av en Saab 340 med 33 stolar.

Större plan i vinter

– Just nu är det lågsäsong i Hemavan men närmare vintern, i december, kommer man att sätta in ett större plan på linjen, en Fokker 50. Den har dels fler stolar, 50, dels mer plats för skidutrustning.

Per Enroth kan nu se framtiden an med tillförsikt, om ett år börjar den statliga trafikplikten gälla på flygplatsen och upphandlingen inför det fyra år långa avtalet görs i februari. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.