Över 50 patienter drabbades av stafettläkarens försumlighet när 53 ärenden på kort tid blev liggande på hög.
SVT Västernorrland har tidigare berättat om patienten Ann-Sophie Dahlin som var en av drabbade. Hon fick inte ut sin ADHD-medicin.
– Jag vill ha en riktig förklaring över vad som har hänt och hur det kunde bli så här. Vad har kliniken egentligen för åtgärder om sådant här kan fortgå, sade hon.
”Haft en dialog”
Nu kommenterar bemanningsföretaget – som läkaren var anställd av – händelsen.
– Vi tar det på största allvar och vi jobbar ju tätt för att följa upp med både både kunder och hyrläkare för att vi ska undvika sådana här typer av händelser igen. Och vi har haft en dialog med vår ansvarige rådgivare och kunden (Region Västernorrland) om saken, säger Tor-Egil Christensen vd för Dignus Medical.
Hur kunde det få hända?
– Det kan jag inte spekulera i utan det kan finnas olika orsaker kopplat till det. Det är svårt att säga vad som exakt har hänt i det här fallet, säger han och fortsätter:
– Det kan finnas flera orsaker. Det kan vara att läkaren fått för många arbetsuppgifter och att tiden inte räckt till. Eller att det har hänt saker som medför extra belastning for hyrläkaren.
Dokumentation genomförd
Regionen sade upp avtalet med stafettläkaren och de krävde att läkaren slutförde dokumentationen för de berörda patienterna och utfärdade de intyg och de recept som krävdes.
– Utifrån den information som vi har fått så ska läkaren ha genomfört dokumentationen, säger Tor-Egil Christensen.
Kommer läkaren få jobba kvar hos er?
– Det är en diskussion som vi får ta i efter hand. Vi har ett system som vi tillämpar när särskilda händelser dyker upp och vi analyserar och går igenom det noggrant.
”Titta på orsaker”
Vad kommer ni att vidta för åtgärder så att detta inte händer igen?
– Vi ska titta på vilka orsaker som ligger bakom det som har hänt. Det är en fast procedur, vi kan inte säga på rak arm vad konkret som måste göras nu.
– Vi kan bara beklaga det inträffande, säger Tor-Egil Christensen.