En sådan är Salvator Mundi, som brukar kallas Mona Lisas manliga motsvarighet och som köptes för några tusenlappar i New Orleans 2005, bara för att säljas för 450 miljoner dollar tolv år senare – som en äkta Leonardo da Vinci.
En annan tycks vara den tavla konsthistorikern och konservatorn Anna Bronzoni Catellani kom i kontakt med för åtta år sedan.
– Ägaren ringde och ville ha den tillskriven Rembrandt och undersökningen som jag påbörjade då är den mest omfattande jag någonsin gjort, men också den mest framgångsrika.
Tavlan föreställer ett självporträtt av en ung man och finns på en hemlig plats i Sverige i dag, men har en historia i Paris och köptes under tidigt 1800-talet av en svensk konstprofessor.
– Jag började med att titta på tavlans proveniens och har sedan studerat den både stilistiskt och materiellt, varje millimeter har vi gått igenom för att se om det finns något som inte stämmer överens med tidsperioden och Rembrandts sätt att måla och hittills har vi inte hittat en enda avvikelse.
Har tavlan en signatur?
– Nej, den är inte signerad, precis som många tidiga verk av Rembrandt.
Experten på Rembrandt dog
Efter att ha låtit göra olika undersökningar både i Sverige och utomlands och sammanfattat resultaten i en 100 sidor lång rapport anser Anna Bronzoni Catellani sig vara färdig. Men det är inte hennes jobb att slutgiltigt tala om för världen att den är äkta, säger hon.
– Nej det ska göras av en holländare, världens ledande expert på Rembrandt. Tyvärr blev han sjuk och dog för några år sedan, när jag skulle besöka honom för att få det sista ordet.
Så vad ska du göra nu?
– Jag vet inte, vi befinner oss i ett stort vacuum.
I klippet berättar hon om sitt arbete och övertygelsen om att det är en äkta Rembrandt.