Allt fler struntar i skolan

Publicerad

Elever som blir borta länge från skolan är ett växande problem. Nu finns ett ord för dem – hemmasittare.

”Vi bryter ju ryggen av oss för att få dig till skolan, men vi har inte lyckats.”

Så här låter det när en kommunrepresentant uppgivet förklarar för en av landets hemmasittare att skolan gjort allt de kan för att få honom till skolan. SVT har tagit del av en ljudupptagning från ett av otaliga möten mellan hemmasittaren, hans familj och kommunen.

Fler hemma utan giltig anledning

– Vi sviker en större och större grupp unga, säger Krysmyntha Sjödin som är kurator och legitimerad psykoterapeut.

Hon forskar om långvarig frånvaro och ser att problemet är växande. Ändå finns det inget gemensamt arbetssätt för kommuner och skolor när det gäller barn som är hemma från skolan utan giltig frånvaro. Dessutom saknas det statistik om hur det verkligen ser ut.

De siffror som finns kommer från Skolverkets rapport 2010,  ”Skolfrånvaro och vägen tillbaka” . Enligt rapporten så fanns det i slutet av läsåret 2008/2009 ungefär 1600 elever som varit fullständigt frånvarande sedan minst en månad.

Trots att problemet växer så finns det ingen gemensam arbetsmetod för hur man ska jobba med hemmasittare för landets skolor.

Många kommunder brister i arbetet

– Vissa skolor redovisar inte ens ogiltig frånvaro, vilket är deras skyldighet, säger Roger Haddad (FP) ledamot i utbildningsutskottet.

I sin forskning har Krysmyntha Sjödins sett att risken för att antalet hemmasittande elever ökar på utbildningar där skolarbetet i större utsträckning bygger på eget arbete. Det vill säga på utbildningar där mycket av skolarbetet sker via internet och lite tid är förlagd till klassrummet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer