Foto: Fredrik Sandberg/TT

Bad om extra hjälp med matten – fick en miniräknare

Uppdaterad
Publicerad

En femteklassare i Sala hade svårt med matematiken och föräldrarna krävde att hon skulle få stödinsatser. Det skolan erbjöd henne var att använda miniräknare – nu får skolan kritik av Skolinspektionen.

Eleven hade bland annat svårt att lära sig multiplikationstabellerna och skolan satte in vissa stödinsatser redan under årskurs 4. Men föräldrarna slog larm i början av höstterminen i årskurs 5 – de ansåg att insatserna inte räckte, eftersom flickan hade ett stort behov av hjälp.

Bland annat hade föräldrarna gjort en egen utredning hos en legitimerad logoped, där flickan fick diagnosen dyskalkyli.

Skolan svarade med att ge eleven möjlighet att använda en miniräknare – och det först i slutet av vårterminen. Detta trots att eleven fick en ämnesvarning i matematik i slutet av höstterminen.

Kräver snabba åtgärder

Nu riktar Skolinspektionen kritik mot de extra anpassningar som skolan erbjöd eleven, som enligt myndigheten var ”mycket sparsamma”. Skolan måste nu snabbt utreda elevens behov av särskilt stöd – senast i januari ska åtgärder kunna redovisas, skriver Skolinspektionen i sitt beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.