– En målning är alltid en livesändning. Det är alltid ett orginal, alltid en nu-upplevelse. Foto och video ligger några generationer bort i sin berättelse. Styrkan i måleriet är att det finns en närvaro, en live känsla. Men lite av det sätt jag målar på är att efterlikna den här berättelsen från foto, video och TV. Det är lite av den lagerproceduren fast fryst i måleriets skepnad, säger Tomas Gustavsson och fortsätter:
-– Jag grubblar konstant på måleriets vara i samtiden, vad kan man använda måleriet i för position om man nu vill sammanfatta saker och ting runt omkring dig. Hela den disskusitionen om hur måleriet kan gestalta nutiden, det är nog det som är den stora inspirationen, att försöka hitta bilder som följer det tänket kring perceptionsfrågor kring hur vi upplever oss.
– Har vi någon privat sfär, finns det någonting som är privat, är allting exploaterat? Vad kan måleriet berätta? Det, kryddat med lite personliga berättelser. Att försöka sammanfatta samtiden är själva huvudkroken tror jag.