I början av juni inleddes den nya farleden, men trafikeringen med containerfartyget Emelie Deymann blev kortvarig. Foto: SVT / Mimmi Sundberg/SVT

Containerfartyg på Mälarens nya farled skulle avlasta vägarna – blev bara en tur

Uppdaterad
Publicerad

I början av juni gjorde containerfartyget Emelie Deymann sin premiärtur för den nya rutten mellan Nynäshamn och Västerås med målet inställt på att trafikera leden två gånger i veckan – men så blev det inte.

– De har åkt hem, säger Carola Alzén, vd på Mälarhamnar AB.

Mälarhamnar hade stora planer när man i juni välkomnade det stora containerfartyget till Västerås hamn.

– Den här trafikeringen har potential att avlasta vägarna med 1 000 lastbilar per vecka, sa Carola Alzén, vd på Mälarhamnar AB, då.

Men det blev inga fler turer än just premiärturen.

Blev det här en för ambitiös satsning?

Nej, det tycker jag inte alls. Det är inte ogjort på något sätt. Vi har visat upp ett rent och snyggt fartyg med en fantastisk potential. Vi har visat att att det faktiskt går att köra mellan Norvik i Nynäshamn och Mälarhamnar. Nu jobbar vi på att skapar bättre förutsättningar, säger Carola Alzén, vd på Mälarhamnar AB.

I klippet berättar Carola Alzén varför satsningen gick i stöpet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.