Foto: svt

Politikerna agerar efter niornas betygsdipp

Publicerad

Sjunkande betyg hos niorna har lett till åtgärder i Hallstahammar. Och politikerna tittar nu på att avsätta mer pengar till extra stöd i skolan i kommande budget. I höstterminens betyg hade bara drygt hälften av niondeklassarna godkänt i alla ämnen.

– Det är oroväckande faktiskt, för det här hade vi inte räknat med, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Kjell Ivemyr (S).

– Den här typen av dipp har man sett lite av i åttan tidigare, men nu har den förskjutits på något sätt.

Vill satsa på yngre

Men trots att det alltså är niornas betyg som har sjunkit, och bara 55 procent hade godkänt i alla ämnen i höstbetyget, så är det inte på högstadiet som politikerna vill lägga krutet.

– Så som vi pratat det senaste året i nämnden så måste vi få ner mer resurser i lägre åldrar så man har mer i ryggsäcken när man kommer upp på högstadiet. Det blir för kort om tid att komma igen på de fyra åren annars.

Hur mycket pengar blir det till extrastöd i skolan i kommande budget?

– Vi sitter i budgetberedning nu, så någon exakt siffra kan jag inte ge. Till 2016 lade vi en miljon extra till barn som behöver extrastöd i skolan.

Kan det bli mer nu?

– Ja, det kan det absolut bli, säger Kjell Iwemyr (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Åtgärder för årets nior

För att få upp motivation och resultat hos årets nior har Lindboskolan vidtagit åtgärder efter årsskiftet. Bland annat har uppstartssamtal införts vid terminsstart. Något de planerar att fortsätta med även kommande terminer.

– Då har vi extra möten med mentor, elev och föräldrar. Där startar vi och diskuterar var det finns F och vad kan vi vidta för åtgärder för att eleven ska komma framåt, säger Heléne Hodges, rektor.

Varför har det blivit såhär? Har man varit dålig på att fånga upp de här eleverna tidigare?

– Det är svårt att svara på varför vi har fått den här betygsdippen nu i höst. Det här är väldigt komplext, och varje siffra är ju en individ. Man får ju titta på just den persons resa och vad det kan bero på.

– Sedan måste vi också vara duktiga på att analysera vad vi kan göra i skolan och vilka individuella stöd man behöver jobba med, säger Heléne Hodges, rektor på Lindboskolan i Hallstahammar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.