Foto: SVT/Daniel Hedström

”Ungdomarna inte lika inrutade som vi vuxna”

Publicerad

Intresset är stort och affärsidéerna många när projektet Framtidens företagare anordnas för andra gången i Västmanland under sommaren.

I fjol var första gången som sommarlovsprojektet Framtidens företagare, som riktar sig till ungdomar mellan 14 och 17 år, anordnades i länet. Då var det i Fagersta och Norberg. I år deltar även Sala, och intresset för projektet har vuxit enormt, enligt handledaren Ann-Sofie Fryxell.

– Antalet som vill delta har nog fyrdubblats bara i Fagersta, säger hon.

Ann-Sofie Fryxell

Vitt skilda affärsidéer

26 ungdomar deltar i de tre kommunerna under sommaren, och affärsidéerna är vitt skilda. En 15-årig tjej i Fagersta säljer sjalar som hon importerar från Afrika. En kille i Sala ska hålla kurser för pensionärer i modern teknik. En deltagare är youtuber och en annan är potatishandlare.

– Man blir helt lycklig efter en arbetsdag. De har inga gränser, de är inte lika inrutade som vi vuxna, säger Ann-Sofie Fryxell.

Hon tror att många från den här åldersgruppen kommer bli egna företagare.

– Det här med internet och sociala verktyg har de naturligt och kan bättre än många vuxna. De tänker annorlunda, säger hon.

”Vårt samhälle är så inrutat”

En stor del av projektet Framtidens företagare handlar om personlig utveckling.

– Vårt samhälle är så inrutat. Man ska gå i skolan tills man är 20, bli anställd och jobba där tills man dör. Det är så stressigt i dagens samhälle, och man kan behöva ta ett kliv tillbaka och fråga sig vad man har för intressen och vad man vill göra, säger Ann-Sofie Fryxell.

Hon är nöjd över att själv ha tagit klivet till att bli egen företagare.

– Jag har varit anställd större delen av mitt arbetsliv, men nu lever jag ett underbart liv som egen företagare, gör det jag älskar och bestämmer mina egna arbetstimmar, säger hon.

Lär sig om budget, kvitton och marknadsföring

När ungdomarna har kommit fram till vad de vill göra och utvecklat sin idé får de lära sig mer praktiska saker, som marknadsföring, att skapa en budget, skriva kvitton och att sälja in idéer till kunder.

Framtidens företag finansieras av Region Västmanland, de deltagande kommunerna och ett par lokala företag, och förhoppningen är att projektet ska växa ytterligare framöver.

– Vi har starka finansiärer och stöd från näringslivet i alla tre kommunerna, och nästa år hoppas vi att projektet ska finnas åtminstone i hela Västmanland, säger Ann-Sofie Fryxell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.