Se och hör Johanna Landin, chef Almi Västerås, berätta om vad hon tror om framtiden för crowdfunding. Foto: Daniel Brodén

Företagsrådgivaren: ”Crowdfunding kan ge en mer trogen kundkrets”

Publicerad

Crowdfunding, som bygger på att många personer är med och ger en liten summa pengar till ett projekt, är en finansieringsform som tagit fart med hjälp av nättjänster. Enligt Johanna Landin, som är chef på Almi Företagspartner i Västerås, kommer det här sättet att finansiera ett projekt bli ännu vanligare i framtiden.

–Jag upplever att det är mycket större fortfarande i storstäderna men det känns som att det kommer hit också. Jag tror att det kommer att bli betydligt mer vanligt framöver, säger Johanna Landin, chef Almi Västerås.

Fördelen är att de som stöttar ger pengar istället för att låna. De får allt från ett tack till den framtida produkten och specialutgåvor.

– Jag tror det ger en trognare kundkrets, eftersom man bygger en affärsidé kring ett engagemang, säger hon.

I klippet berättar hon mer om sin syn på crowdfunding.

Crowdfunding – så funkar det

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.