Foto: Susanna Ahnlund

Norbergs drag för att höja barns läsförståelse: ”Symbolisk gåva”

Uppdaterad
Publicerad

Bibliotekspedagogen Pia Carlsson har dragit igång projekt i Norberg flera gånger tidigare men i höstas, när det handlade om barns läsförståelse, möttes hon av engagemang från hela bygden. – Privatpersoner, föreningar, företag och organisationer ställde upp och bidrog med pengar, säger Pia Carlsson.

Det var när rapporter om försämrad läsförståelse bland barn diskuterades i medierna som bibliotekspersonalen bestämde sig för att göra något. Projektet drog i gång i augusti och fick namnet ”Hela Norberg läser”.

Målet var att ge alla Norbergs barn, mellan 0 och 16 år, en egen bok. Skolorna involverades och planerade att använda böckerna i undervisningen.

Bad om stöd

Carlsson och hennes kollegor skickade ut information till olika aktörer där de bad om ekonomiskt stöd. De trodde det skulle ta ett tag att få ihop pengar till 950 böcker.

– Norberg har en så bra storlek som gör att man enkelt kan skapa engagemang för en fråga och det märkte vi nu, säger Pia Carlsson. 

Under onsdagen avslutades projektet och de sista böckerna delades ut.

Ungar och medier

Under 2018 gjorde Statens Medieråd en undersökning kring barns medievanor och såg att den dagliga läsningen av böcker eller tidningar har, sedan måttet infördes i Ungar & medier 2012/13, sjunkit

– Man ser att det är en stadig nedgång, Yvonne Andersson utredare och analytiker på Statens medieråd.

Här kan du läsa rapporten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.