Hyresgästföreningen rekommenderar ersättning i två av tre fall

Uppdaterad
Publicerad

Stamrenovering, bilningsarbete och skador av renoveringsarbete. När har hyresgästen egentligen rätt till ersättning? Håkan Forsman jobbar som ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

 – När man bilar är det på gränsen till något annat än sedvanligt underhåll, säger han.

När SVT träffar Håkan Forsman berättar vi om Anna och hennes situation för att reda ut hur det egentligen ligger till med ersättningsfrågan. Familjen har fått ersättning för ett hål i taket som uppstod vid renovering av lägenheten ovanför, men inte vid de andra renoveringarna. 

I huset där Anna bor har det bland annat varit bilningsarbete, vilket låtit så högt att familjen valt att flytta hem till föräldrarna. Rikshem menar att bilningsarbetet ska klassas som sedvanligt underhåll, men det håller inte Håkan Forsman med om.

– När man bilar är det på gränsen till något annat. Det går inte att använda lägenheten när arbetet görs och nu har även många jobbat hemifrån på grund av pandemin. Därför tycker vi att man borde ge en moralisk kompensation, säger han. 

I videon: Håkan Forsman på Hyresgästföreningen kommenterar de övriga händelserna. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.