Foto: SVT

Kärrgruvan i Norberg – ett stycke svensk tåghistoria

Uppdaterad
Publicerad

Vägarna av stål kom tidigt till Kärrgruvan i Norberg. Redan 1853 kördes det godstrafik här, men banan byggdes med slipers lagda på längden och inte på bredden som idag. Den banstandarden visade sig tyvärr inte hålla måttet, så det blev kortvarigt.

I Norberg anlades järnväg för att bland annat förbinda gruvområdena med Ängelsberg och Strömsholms kanal och dess sjösystem. Järnväg anlades också för att underlätta malmtransporterna från Norbergsgruvorna till bruken i de norra delarna av Bergslagen.

– Det är järnmalmen som gör att det blir så tidigt här, säger Sten Nordström, trafikchef på ENJ.

Stationshuset på platsen har en lite mer brokig historia och huset har flyttats tre gånger.

I klippet får du höra mer om tåghistorien och häng med på ett besök i stationshuset i Kärrgruvan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.