– Utvecklingen av Västerås hamn kan nu ta ytterligare ett steg. Det här är ett betydelsefullt beslut, inte bara för Västerås näringsliv och arbetsmarknad utan för hela Mälardalen, säger Anders Teljebäck (S), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.
Omfattande arbete
Beslutet att muddra kommer efter att Västerås stad sedan tidigare tecknat avtal med staten, genom Trafikverket och Sjöfartsverket, om att större fartyg ska kunna trafikera Mälaren och anlöpa och angöra Västerås hamn. Och det innebär att hamnbassängen behöver muddras och att kajer och hamnytor behöver anpassas för att kunna hantera större godsvolymer.
Muddmassorna kommer också att stabiliseras och solidfieras, och det innebär att man så långt som möjligt vill hindra att farliga ämnen, som tungmetaller, ska frigöras och hamna i vatten och kunna tas upp av växter och djur.
På ett villkor
Beslutet i kommunfullmäktige under torsdagen är dock förenat med ett villkor; om inte Nationell plan för transportinfrastrukturen 2018-2029 omfattar en anpassning av Hjulstabron kan Kommunstyrelsen ompröva beslutet senast i juni 2018.
– Västerås hamn är ett viktigt nav för transporter i hela Mälardalen. Vi vill satsa och utveckla kapaciteten. Men för att vi ska få ut full effekt av Mälarprojektet, som vi i Västerås är en del av, måste också Hjulstabron inkluderas i den nationella transportplanen, säger Elisabeth Unell (M), oppositionsråd och andra vice ordförande i kommunstyrelsen.
– Nu arbetar vi vidare för att Hjulstabron ska komma med i den nationella transportplanen, avslutar Anders Teljebäck.
Beslut om bron under våren
För att hamnarna i Västerås och Köping ska kunna ta emot de största fartygen behöver Hjulstabron åtgärdas. I remissutgåvan av den nationella transportplanen finns dock inte Hjulstabron med. Beslut om den nationella transportplanen väntas under våren 2018.
Nu har Fastighetsnämnden fått uppdraget att upphandla och genomföra arbetet.