Kostnad: En halv miljard på 17 år

Uppdaterad
Publicerad

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna vill stoppa de kommunala pengarna till flygplatsen.

I SVT:s arkiv är Västerås flygplats en historia om hopp och förtvivlan. Reportage om stora underskott varvas med inslag om nya linjer som ska rädda ekonomin. Flyglinjer som ofta lagts ner lika fort som de startat. Ändå har förespråkarna försvarat flygplatsen.

– Det är ju en kommuns våta dröm att ha alla fyra transportsätten, säger Lars Kallsäby (C).

Tre partier vill helt slopa bidragen

Miljöpartiet har under alla år varit emot kommunala bidrag till flygplatsen men under sin tid i den nuvarande koalitionen i Västerås har man gått med på fortsatt stöd. Men våren 2017 ändrade man sig igen och går nu åter till val på att stoppa bidragen. Samtidigt kräver även Liberalerna inför valet att kommunen helt slutar sponsra flygplatsen. En åsikt de båda partierna delar med Vänsterpartiet, flygplatsen kan alltså bli en valfråga igen.

Ny ledning, hårdare krav

Efter det senaste fiaskot med en linje till Helsingfors som genererade ett underskott på -64 miljoner kronor 2016, tillsattes en ny vd, Tezz Tordsdotter Åkerman. Hon har enligt egen utsago vänt på varenda sten för att leverera ägarnas krav på högst -20 miljoner kronor till 2019 och -15 till 2021.

– Vi har bland annat MBL:at verksamhetsförändringar. Vi har också omförhandlat avtal och justerat priser och kostnader.

Förutom att man sagt upp personal har man valt att köpa in tjänster som säkerhetskontrollen utifrån och den egna personalen roterar på alla arbetsuppgifter. Man har också höjt avgifter för de som nyttjar flygplatsen. I förlängningen är ambitionen också att intäkterna ska öka men då måste det finnas politisk stabilitet i flygplatsfrågan, menar Tezz.

– Vi har ju flera potentiella samarbetspartners som säger att när ni har bestämt er för om ni ska ha en flygplats eller inte i Västerås då tittar vi gärna på möjligheten att flyga därifrån.

Bad management och glädjekalkyler

Så vad är orsaken till att flygplatsen så ofta gått med stora underskott?

Både Anders Teljebäck (S) och nuvarande ordförande i bolaget Ulla Persson (S) menar att det handlat om fel inställning till ekonomin.

Ulla Persson(S) Foto: svt

– Man kanske har haft ett felaktigt tänk kring ekonomin och glädjekalkyler, säger Ulla Persson(S).                                                                                                             

– Jag har gjort klart att jag inte vill ha några beräkningar som baseras på tilltänkta inkomster från affärer som vi bara hoppas ska generera inkomster, säger Ulla Persson.

– Min analys är ganska enkel, jag menar att det är bad management som ligger bakom och det har varit det i en lång följd av år. Men nu har vi en ny vd på plats som verkligen har sett till att minska kostnadsmassan. Man har haft väldigt höga personalkostnader i onödan, säger Anders Teljebäck.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Granskning Västerås flygplats

Mer i ämnet