Foto: SVT

”MatteMicke” ger läxhjälp via sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Matteläraren Mikael Jonsson på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås insåg att det ibland dröjde flera dagar innan eleverna läste hans utskick via mail. Då började han istället sköta korrespondens och läxhjälp via sociala medier, och metoden har gjort succé.

– Jag tycker det är jättebra. Sociala medier är en stor del av ungdomars vardag. Då passar det väldigt bra att det är ett forum där vi kan få hjälp, säger Eleonora Stålhammar, elev på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås.

”MatteMicke”, som han kallar sig, började med mattestöd på nätet när han insåg att det traditionella sättet att bedriva matteundervisning på inte var särskilt effektivt.

– Om elever stöter på problem med läxorna så kan de inte få hjälp förrän nästa lektion, om de inte har tur hemma. Så jag slogs av att något måste man ändra så att eleverna får mer kontroll över det hela, säger Mikael Jonsson, som är matematiklärare på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås.

Kan ge läxhjälp på lördagskvällen

Nu lägger han upp allt material från lektionerna på en blogg och på olika sociala medier, så att eleverna kan gå in och titta när det passar dem. 

– Han har Facebook också så då kan man ta en bild på matteproblemet och fråga i chatten, säger Eleonora Stålhammar.

– Jag har en sida där de kan ställa frågor. Om de kör fast med matteproblemet kan de ta ett foto och så skickar de över det. Så kan jag svara snabbt, jag kan ju sitta i soffan en lördag kväll och ge snabb feedback, säger Mikael Jonsson.

Minskar belastningskurvan

Mikael menar att lärare oftast tar med sig jobb hem på kvällarna och att det här egentligen inte är någon skillnad, förutom att han kan hjälpa eleverna mycket snabbare. Och han menar att belastningskurvan minskar betydligt när han jobbar på det här sättet.

– Förr i tiden om elever körde fast, för det första hände det inget mellan lektionerna och sen blev de frustrerade. Sen på lektionen ville många ha hjälp på en gång. När lektionen var slut visste man att många av de här eleverna inte kommer att komma någonstans, säger Mikael Jonsson.

Nu vet han istället att han och eleverna har haft alla chanser och att det funnits en dialog hela vägen. Om eleven inte lyckats så har de i alla fall försökt så gott det kunnat.

”Fler lärare borde ge möjligheten”

Finns det då inte en risk att det blir för mycket sociala medier?

– Jag tycker man kan lägga det på sin egen nivå. Om man tycker det blir för mycket sociala medier kan man såklart bara hålla sig till boken och lektionerna. Men det är jättebra att det finns möjlighet. Så jag tycker att fler lärare borde ge den möjligheten till sina elever, säger eleven Eleonora Stålhammar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.