Säljare misstänks lura kunder

Uppdaterad
Publicerad

SVT har besökt mobilåterförsäljaren som fått flest klagomål på flera orter.

Av alla konsumentklagomål i Västerås handlar de flesta sedan en tid om den oberoende telekomåterförsäljaren Phone Family. En kedja, som på flera håll i landet uppmärksammats för sina oetiska affärsmetoder.

– Det man måste komma ihåg är att telekombranschen är komplex och att kunden har frågor efter köpet är inget ovanligt, säger Jon Hjertstein, vd för Phone Family.

”Klagomål varje dag”

Även i Örebro var företaget det mest klagade på hos konsumentbyrån i år, ända tills hyresavtalet på Krämaren sades upp.

– Problemet var massivt, det var klagomål varje dag och vi arbetade hårt för att något skulle hända, säger Faik Kabashi, på Örebro Konsumentbyrå.

Ångerrätt försvinner

Metoderna är enligt konsumentrådgivare utbredda i branschen. Ett exempel är ångerrätten, som kan utlovas i fjorton dagar, men som enligt det finstilta i avtalet försvinner i samma stund förpackningen bryts.

– Ofta säger försäljaren redan i butiken att ”ska vi inte öppna förpackningen och titta lite” och sedan gäller ju inte den påstådda ångerrätten, säger Magnus Eriksson på Västerås Konsumentjuridiska rådgivning.

– Vi har sedan en tid infört ett öppet köp för att gå kunderna till mötes och vi upplever att oklarheterna har minskat drastiskt efter det, vårt jobb är att göra kunderna nöjda och våra egna mätningar visar att fyra av fem är det, säger Jon Hjertstein.

Fakta

I en tidigare version av den här texten uppgavs det att Jon Hjertstein är vd för Phone House. Det stämmer inte. Jon Hjertstein är vd för Phone Family.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.