Det är företaget VOI som valt att etablera sig i staden med sina hyrsparkcyklar. Till skillnad från när tidigare företag började med elsparkcyklar i staden så har det här företaget haft en kontinuerlig dialog med kommunen.
Tillsammans har de bland annat kommit överens om olika zoner som sköts genom datasystem i både fordonen och app. Det kan handla om där man får och inte får parkera eller att anpassa maxhastigheten på vissa gator.
– Stora torget och Sigmatorget ska vara så kallade lågfart zoner. Där kommer det inte gå att köra särskilt fort till exempel, säger Johan Kindmalm, trafikplanerare på kommunen.
Ett annat exempel är att det i Vasaparken inte kommer gå att avsluta sin åktur för att undvika att fordonen ska stå i parken. Kommer man för nära E18 ska elsparkcykeln stängas av.
Kommunen hoppas att dialogen kommer fortsätta och med hjälp av företaget kunna justera strategierna om problem uppstår.
– Den här dialogen kommer ske löpande. Ser vi att det är alldeles för många som ställer sig på ett ställe så kan man styra undan det därifrån. På så sätt känns det jättebra att vi har den här dialogen, säger Johan Kindmalm.