Johan Kindmalm, trafikplanerare på Västerås stad. Foto: SVT

Nu blir elsparkcyklarna betydligt fler i Västerås

Uppdaterad
Publicerad

Under fredagen kommer antalet elsparkcyklar i Västerås öka med 150 stycken. Och den här gången har företaget haft en dialog med kommunen.

– Stora torget och Sigmatorget ska vara så kallade lågfartszoner, säger Johan Kindmalm, trafikplanerare på Västerås stad.

Det är företaget VOI som valt att etablera sig i staden med sina hyrsparkcyklar. Till skillnad från när tidigare företag började med elsparkcyklar i staden så har det här företaget haft en kontinuerlig dialog med kommunen.

Tillsammans har de bland annat kommit överens om olika zoner som sköts genom datasystem i både fordonen och app. Det kan handla om där man får och inte får parkera eller att anpassa maxhastigheten på vissa gator.

– Stora torget och Sigmatorget ska vara så kallade lågfart zoner. Där kommer det inte gå att köra särskilt fort till exempel, säger Johan Kindmalm, trafikplanerare på kommunen.

Ett annat exempel är att det i Vasaparken inte kommer gå att avsluta sin åktur för att undvika att fordonen ska stå i parken. Kommer man för nära E18 ska elsparkcykeln stängas av.

Kommunen hoppas att dialogen kommer fortsätta och med hjälp av företaget kunna justera strategierna om problem uppstår.

– Den här dialogen kommer ske löpande. Ser vi att det är alldeles för många som ställer sig på ett ställe så kan man styra undan det därifrån. På så sätt känns det jättebra att vi har den här dialogen, säger Johan Kindmalm.

ELSCOOTER

VOI förespråkar att man alltid använder hjälm och parkerar el-scootrar på ett sätt som inte stör omgivningen.

  • El-scootrarna kan åka till en maxfart av 20 km / timme 
  • I trafik måste man åka på cykelbana 
  • Användare måste följa samma trafikregler som gäller för cyklar

Alla fordon plockas in för laddning en gång per dag.

Källa: VOI

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.