A och O för en förälder är att behålla en god relation till barnet och undvika tjat, menar psykologen Maria Söderlund Alm. Foto: Caroline Slotte/ SVT Västmanland

Psykologen om hemmasittare: ”Det kryper ner i åldrarna”

Uppdaterad
Publicerad

En del elever har det så kämpigt i skolan att de stannar hemma istället. De flesta av hemmasittarna har någon form av neuropsykiatrisk diagnos.

– Har en elev varit hemma länge kollar jag efter diagnoser såsom autism, säger psykologen Maria Söderlund Alm, som dagligen träffar elever som blivit hemmasittare.

Stökigt och högljutt i klassrummet, inga vänner och höga krav i relation till ens förmåga. Det är exempel på hur en skolmiljö kan vara krävande och i sin tur leda till att elever blir hemmasittare, menar psykologen Maria Söderlund Alm. 

– Vi vuxna ser rasterna som återhämtande och roliga, men för vissa elever kan det vara den värsta stunden på dagen, säger Maria Söderlund Alm.

Elever i de lägre skolåldrarna blir hemmasittare

Vidare menar hon att för åtta år sen var det ovanligt att elever i de lägre skolåldrarna hade problematisk skolfrånvaro, men att det nu blir allt vanligare.  

– Det beror till exempel på att klasserna är större och att dagarna på fritids blir längre, vilket är påfrestande för vissa barn, säger Söderlund Alm. 

Enligt en studie från Karolinska institutet har 75 procent av hemmasittarna någon form av neuropsykiatrisk diagnos. Det är något som Söderlund Alm märker när hon utreder barn som blivit hemmasittare. Hon menar att diagnoser var något som det inte pratades om så mycket för 7-8 år sedan, men nu har forskningen hunnit ikapp

TIPS TILL FÖRÄLDRAR med barn som är hemmasittare:

• Behåll en god relation till barnet och undvik att tjata för mycket.

• Håll koll på sömn, kost och motion

• Försök att göra en del av skolarbetet hemma

• Se om det finns intressen som barnet kan fördjupa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.