Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Rönnbyskolan i Västerås om Squid game: ”Barnen lekte lekar där det var tydlig maktskillnad” Foto: Netflix /Caroline Slotte /SVT

Rönnbyskolan i Västerås slog larm om Squid game-lekar: ”Det var tydlig maktskillnad”

Uppdaterad
Publicerad

Maktlekar på skolgården hämtade ur Netflixserien Squid game. Det har personalen på Rönnbyskolan i Västerås uppmärksammat och har därför skickat ut en uppmaning till föräldrarna – vilket gett effekt. 

– Vi har sett att vårt utskick varit till stor hjälp, säger kuratorn Kristin Engström. 

Serien Squid game har en åldersgräns på 16 år, men många våldsamma scener ur serien har florerat på sociala medier och därför valde Rönnbyskolan att gå ut med ett informationsbrev till föräldrarna. Det för att uppmärksamma dem om att serien är överallt. 

– Det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på vad barnen ser på, men vi fick en känsla av att alla vuxna inte visste vad barnen sett. På skolan pratades det mycket om Squid game och eleverna lekte maktlekar, säger Kristin Engström. 

Lina Ljungdahl jobbar som socialpedagog på skolan och hon berättar att både lärare och fritidspersonal uppmärksammat att barn i lågstadiet sett och hört sekvenser ur serien. 

– Bland annat såg vi att barnen lekte lekar där det var tydlig maktskillnad och det kan lätt spåra ur, berättar hon. 

Efter utskicket menar dock både kuratorn och socialpedagogen att barnen pratat mindre om serien och att lekarna minskat.

I klippet berätta skolpersonalen mer om problematiken kring serien.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer