Så vill Västerås komma åt missförhållanden inom äldreomsorgen

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera uppmärksammade missförhållanden inom äldreomsorgen i Västerås inrättas nu nya sätt att ta kontakt med kommunen. Efter nyår kommer anhöriga, boende och anställda som upptäckt brister att kunna höra av sig riskfritt.

Satsningen innebär bland annat att en helt ny äldrekommission tillsätts. Kommissionen består av sju personer och dit kommer västeråsarna kunna vända sig med sina synpunkter helt anonymt.

Äldrekommissionen kommer nämligen vara helt oberoende och ska inte registrera personuppgifter på de som kontaktar dem.

– Det vi kommer lyssna på vad och hur, men vem det lägger vi oss inte i överhuvudtaget. Vi vill förbättra äldreomsorgen i Västerås. Det är ett förtroendeuppdrag, vi gör det helt på ideell basis, säger Birgitta Hedén, i äldrekommissionen.

Samtidigt kommer en äldreombudsman inrättas, som kommer jobba för kommunen. Hans uppgift kommer förutom att finnas till hands för allmänheten för synpunkter och klagomål även att skicka vidare klagomål till berörda enheter.

– Om man lämnar klagomål så vill man ju att det ska hända något bra sedan. Jag ska se till att det finns rutiner och processer som tar hand om det. Att det kommer vidare till ansvarig chef, att man får ett seriöst svar och att det följs upp, säger Johan Crusefalk, äldreombudsman i Västerås.

För satsningen avsätts 1,5 miljoner kronor årligen i två år framöver. Sedan ska verksamheten utvärderas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.