Larmcentralen hade stängt

Uppdaterad
Publicerad

Under midsommarhelgen stängde Sjukvårdens larmcentral, SVLC, i Västerås. Enligt SOS alarm innebar det att patientsäkerheten hotades.

SOS alarm fick reda på att larmcentralen skulle hålla stängt samma förmiddag och säger att det blev långa väntetider som hotade patientsäkerheten.

De samtal till SOS alarm som berör sjukvårdsinsatser kopplas vidare till Sjukvårdens larmcentral. Alla telefonsamtal ska besvaras inom 30 sekunder av larmcentralen, enligt beställningen från landstingen. Men det misslyckades larmcentralen med i 36 procent av fallen under midsommarnatten.

Väntetider risk för patienter

SOS Alarm har gjort en granskning av samtalen och konstaterar att väntetiden innebar mycket stor patientrisk i 15 fall och i ytterligare 50 fall stor risk. Som längst fick en person med blödning/trauma vänta i 8 minuter och 18 sekunder.

Charlotte Björkman är verksamhetschef på företaget Medhelp som sedan en tid driver Sjukvårdens larmcentral på uppdrag av fyra landsting, bland annat Västmanland. Hon säger till Tvärsnytt att de var ”rätt bemannade” under midsommarhelgen, men att företaget att valt att bemanna upp i Uppsala och Eskilstuna i stället för att ha personal på plats i Västerås. Den konkreta kritiken mot långa väntetider vill hon inte kommentera, företaget ska utreda frågan och lämna en redogörelse till Socialstyrelsen.

SOS alarm påpekar i sin rapport att de fick reda på att Västerås larmcentral skulle stänga så sent som samma dag. Enligt Medhelps Charlotte Björkman har landstingen informerats, men SOS alarm har uppgifter om att de inte fått informationen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.