– Ingen vet, och det är det som är jobbigt, det är ovissheteten som är det värsta. Myndigheter i både England och Sverige är överens om att de inte vill att det ska hända någonting, men ingen vet i dag hur det blir, säger Jens Nerén, bränslechefen på Mälarenergi.
På kort sikt tror Jens Nerén att en hård Brexit inte gör så mycket för Mälarenergi.
– Vi går mot varmare tider och vi ska ha ändå ha ett planerat underhållsstopp. Och så har vi samlat på oss ett lager. Men på längre sikt är jag orolig för att själva handelsbalansen blir störd i Sverige och Västmanland, säger Jens Nerén.
England är ett stort exportland till Sverige
Jens Nerén är orolig för att de Västmanlänska företagen ska tappa sin marknad vid en hård Brexit. Detta kan i så fall betyda transportproblem för Mälarenergi.
– Det bygger ju på att vi nyttjar en båt som är på väg tillbaka efter leverans, om det bara blir hälften lastat, så får vi logistiska problem, säger Jens Nerén.
Britterna är de stora förlorarna
Men störst problem tror ändå Jens Neren att britterna själva kommer att få.
– Vi kan vända oss till andra länder, anledningen att det blev England är det har haft ett stort problem att bli av med sina sopor, säger Jens Nerén.
Vad kommer de att göra nu?
– De kommer inte sluta att producera avfalll i alla fall. Så det kommer att läggas mer material på deponi. Så de stora förlorarna är de brittiska öarna själva, säger Jens Nerén.
Totalt importeras 1,8 miljoner ton avfall till Sverige varje år. Hälften av sopimporten kommer ifrån Storbritannien, enligt siffror från Avfall Sverige.
Så skulle företagen i Västmanland påverkas av en hård brexit