I utredningsrapporten finns stillbilder hämtade ur kameraövervakningen som visar tågspåret den aktuella morgonen i september förra året. Bilderna visar hur flera personer hukar sig under de 110 centimeter höga bommarna, på väg till perrongen.
I utredningen står det bland annat att det är troligt att resenärerna vid detta tillfälle ”var pendlarresenärer som var vana att deras tåg skulle inkomma till spår 1 vid denna tidpunkt och därför inte förväntade sig ett tåg från andra hållet som i relativt hög fart skulle passera driftplatserna utan att stanna”.
Brister i säkerheten
Vid en kontroll av olycksplatsen konstaterade utredarna att bommarna var för högt monterade, vilket möjliggör att det blir lätt att huka sig under dem och springa över till andra sidan av spåret.
– Vi tittar på flera olika typer av säkerhetsåtgärder när det gäller plankorsningar, men i dagsläget har vi nånstans uppemot 6 700 plankorsningar i Sverige och vi har prioriterat de som varit extra utsatta och där det vistas mycket människor, säger Bengt Olsson, presschef vid trafikverket.
Hör Bengt Olsson svara på kritiken kring säkerheten på olycksplatsen i klippet ovan.