Foto: Robert Gustavsson/SVT

Innan bygget av nya Björnöbron: Tusentals musslor måste flyttas – för hand

Uppdaterad
Publicerad

Den 65 år gamla bron till Björnön i Västerås ska bytas ut. Men innan bygget kan börja måste tusentals musslor flyttas – för hand.

“De är väldigt viktiga för den biologiska mångfalden“, säger miljökonsulten Agnes Larsson.

Snart slipper du vänta vid rödljuset för att ta dig över. Den enkelfiliga bron, som är den enda landvägen för fritidstörstande västeråsare att ta sig till Björnön, ska nämligen rivas.

– Den är i dåligt skick och har inte full bärighet, säger Linnea Viklund, gatuchef Västerås stad.

Den gamla bron kommer dock att användas tills det att den nya, som byggs bredvid, är klar 2021. Den kommer att bli tio meter bred, innehålla två körfält för motorfordon och en separat cykel/gångbana.

– Den nya kommer att ligga vid sidan av den gamla med tio meters mellanrum, så att vi får plats med en arbetsponton där vi kan bygga den nya och leda på trafiken när den gamla rivs, förklarar Linnea Viklund.

Tusentals musslor flyttas

Enligt en sträng vattendom måste kommunen ta hänsyn till både musslor, fisk och fågelliv när den nya bron byggs. Man kan till exempel bara göra grumlande och bullrande arbete vintertid för att inte störa fortplantning för fauna.

För miljökonsulten Agnes Larsson och hennes kollegor innebär det dykjobb, där det gäller att rädda så många musslor som möjligt i den dyiga sjöbotten.

– I går fick vi upp tusen musslor. Det kanske blir förhoppningsvis 6 000-7 000 musslor när vi är klara. Det är fyra olika musselarter här och alla är rödlistade. Två av dem är lite mer ovanliga arter, så de är väldigt viktiga för den biologiska mångfalden, säger miljökonsulten Agnes Larsson.

”I går fick vi upp tusen musslor. Det kanske blir 6 000-7 000 musslor när vi är klara”, säger miljökonsulten Agnes Larsson. Foto: Robert Gustavsson/SVT

Allt ska vara klart 2022

Man sätter även ner en slags gardin i vattnet för att hindra att det grumliga vattnet från pålningen sprider sig och att musslorna vandrar tillbaka.

– Som trafikant kommer man inte märka så stor skillnad förutom bredden. Det blir samma frihöjd under, men lite färre vattenstöd, säger Linnea Viklund, gatuchef Västerås stad.

Kostnaden för brobygget beräknas till ungefär 80 miljoner, inklusive rivningen av den gamla bron, och allt ska vara klart 2022.

Bilden illustrerar hur den nya Björnöbron ska se ut. Foto: Degree of freedom engineers/WSP

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.