Foto: Daniel Brodén

VIK kräver agerande från Boden i öppet brev

I ett öppet brev kräver nu Västerås IK att Boden agerar efter att deras center Niclas Lehmann tacklats av Bodens Albin Eklund. Västerås klubben menar bland annat att tacklingen var ett beställningsjobb från ledarna i Boden HF.

Västerås IK har nu skrivit ett öppet brev efter den omtalade tacklingen som skedde igår på deras center Niclas Lehmann. Läs deras öppna brev nedan:

Överfall på Niclas Lehmann

Med anledning av den brutala tacklingen, i samband med hockeymatchen söndagen den 11 februari 2018 mellan Bodens HF och VIK Västerås HK, reagerar vi inom VIK otroligt kraftigt på detta. Vi kräver att ni som förening tar det inträffade på största allvar och agerar därefter.

Vi anser inte att spelarens agerande är det allvarligaste i denna händelse utan hur utstuderat och planerat det förefaller vara att placera en spelare, som inte var med på en lineup, i en förstafemma när man är medveten om att Niclas Lehmann är på isen. Vi upplever klart och tydligt att det inte kan vara någon tillfällighet att detta inträffade igår med tanke på vad som hände i Västerås den 20 januari, då Niclas Lehmann beskylldes för att ha filmat till sig en utvisning. För er kännedom så sprack Niclas benskydd av det kraftiga slaget, så att hävda att det var en filmning är bara helt absurt!

Jag kan inte annat än att uttrycka den besvikelse och avsky som vi i VIK känner för detta. Vi förväntar oss att ni som förening tar ert fulla ansvar och ser till att ansvariga personer får lämna sina uppdrag med omedelbar verkan.

VIK Västerås HK har en skyldighet gentemot alla våra medlemmar, hockey Sverige och i synnerhet Niclas Lehmann och hans familj att ta detta på största allvar och markera att denna typ av agerande måste bort ifrån Svensk hockey.”