Arbetsmiljöverket hittade brister på 99 procent av de granskade arbetsplatserna. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Ny granskning: Vårdchefernas arbetsmiljö brister i 99 procent av fallen

Publicerad

Arbetsmiljöverket har gjort en stor granskning av chefers arbetssituation inom vård och omsorg och konstaterar att det i 99 fall av 100 fanns brister i arbetsmiljön. Stora arbetsgrupper är ett vanligt problem.
– Man vill ju hinna med alla, säger Marlene Furbeck som tidigare chefade över 80 personer på förlossningen i Luleå.

Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat mellanchefernas arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer och 113 arbetsgivare i 86 kommuner. Hela 99 procent av de besökta arbetsplatserna fick krav på att åtgärda brister i chefernas arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem menar att det är tufft för många mellanchefer i dag.

”Kommer märkas”

– Du ska finnas till för dina medarbetare. Du har ansvar för ett väldigt viktigt ansvarsområde, du har patienter, boenden. Det är överhuvudtaget en väldigt tuff miljö att räcka till i som chef, säger hon och menar att den höga arbetsbelastningen går ut över patienterna.

Erna Ekenhem-Zelmin är generalsekreterare för Arbetsmiljöverket. Foto: Oskar Idin / SVT

– Det finns en risk att mellanchefer blir utarbetade och stressade och det är klart att människorna man är till för kommer att märka det.

En av orsakerna är att mellanchefer inom vård och omsorg kan ha ansvar för ett stort antal anställda.

– Det är en viktig problematik som vi också ser, att mellanchefer, som många gånger är kvinnor, har ansvar för väldigt många anställda. Upp till 80 medarbetare – och det är nåt som är väldigt svårt att hantera. Det är orimligt många att ha ansvar för.

Max 25 medarbetare

Vårdförbundets rekommendation är att en mellanchef ska ha ansvar för max 25 medarbetare. Marlene Furbeck basade över 80 personer på förlossningen i Luleå. I maj slutade hon som chef och har nu ett annat jobb.

Marlene Furbeck slutade som chef i våras. Foto: Oskar Idin / SVT

– Det handlar om att man ”sträcker” på sig och att man jobbar övertid för att hinna med alla. Det finns många chefer i dag som inte orkar med sina uppdrag och slutar eller blir långtidssjukskrivna, säger Marlene Furbeck.

Många lämnar sina jobb

Erna Zelmin-Ekenhem ser också att många mellanchefer lämnar sina jobb.

– Det gör man för att man ser att arbetssituationen blir ohållbar att stressen ökar och i det långa loppet är det här ingen bra arbetsgivarpolitik.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer