Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat mellanchefernas arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer och 113 arbetsgivare i 86 kommuner. Hela 99 procent av de besökta arbetsplatserna fick krav på att åtgärda brister i chefernas arbetsmiljö.
Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem menar att det är tufft för många mellanchefer i dag.
”Kommer märkas”
– Du ska finnas till för dina medarbetare. Du har ansvar för ett väldigt viktigt ansvarsområde, du har patienter, boenden. Det är överhuvudtaget en väldigt tuff miljö att räcka till i som chef, säger hon och menar att den höga arbetsbelastningen går ut över patienterna.
– Det finns en risk att mellanchefer blir utarbetade och stressade och det är klart att människorna man är till för kommer att märka det.
En av orsakerna är att mellanchefer inom vård och omsorg kan ha ansvar för ett stort antal anställda.
– Det är en viktig problematik som vi också ser, att mellanchefer, som många gånger är kvinnor, har ansvar för väldigt många anställda. Upp till 80 medarbetare – och det är nåt som är väldigt svårt att hantera. Det är orimligt många att ha ansvar för.
Max 25 medarbetare
Vårdförbundets rekommendation är att en mellanchef ska ha ansvar för max 25 medarbetare. Marlene Furbeck basade över 80 personer på förlossningen i Luleå. I maj slutade hon som chef och har nu ett annat jobb.
– Det handlar om att man ”sträcker” på sig och att man jobbar övertid för att hinna med alla. Det finns många chefer i dag som inte orkar med sina uppdrag och slutar eller blir långtidssjukskrivna, säger Marlene Furbeck.
Många lämnar sina jobb
Erna Zelmin-Ekenhem ser också att många mellanchefer lämnar sina jobb.
– Det gör man för att man ser att arbetssituationen blir ohållbar att stressen ökar och i det långa loppet är det här ingen bra arbetsgivarpolitik.