Chefläkaren om kritiken: ”Det är självklart något vi måste åtgärda”

Region Skåne kommenterar nu det öppna brevet med kritik mot Region Skåne på grund av brist på teckenspråkstolkar på akutmottagningarna.

Så här kommenterar Sven Karlsson, som är chefläkare vid Skånes universitetssjukhus kritiken:

”Sjukvården måste självklart kunna hjälpa de patienter som behöver, att till exempel få begriplig information om sin vård och ha kontakt med sina närstående. Det är extra viktigt nu under pandemin och med rådande besöksrestriktioner. Det går även att använda tolkning på distans via digitala lösningar när det är svårt med fysisk närvaro. På Skånes universitetssjukhus har vi tagit fram material utifrån en riskanalys, som ska stötta våra verksamheter i hur de kan göra patienter och närstående delaktiga.

Teckenspråksvärlden

Om vi brister i arbetet med att tillhandahålla teckenspråkstolk är de självklart något vi måste åtgärda. Vi är skyldiga enligt Patientlagen att se till att patienter får begriplig information om sin hälsa och den vård de får. Information måste även anpassas till den enskilde personens förutsättningar. Man är som vårdpersonal ansvarig för att boka teckenspråkstolk om det behövs, och det finns tydliga anvisningar i Region Skåne för hur man bokar teckenspråkstolkar.

Vår viktigaste uppgift är att säkerställa att alla de som behöver vår hjälp får en god vård och omvårdnad. Vi uppmanar alla som upplever att de inte har fått en fullgod vård, ett gott bemötande eller tillräcklig information om sin vård, att anmäla ett klagomål till sjukvården. Det kan man göra direkt till den mottagning eller avdelning man haft kontakt med, till Patientnämnden eller till IVO. Genom att utreda vad som har hänt och var vården eventuellt har brustit, kan vi förbättra vår verksamhet och se till att misstag inte upprepas. Mer information om hur man lämnar synpunkter på vården finns hos 1177.se: Om du inte är nöjd med vården”

Teckenspråksvärlden