Foto: TT

Det här klagar svenskarna mest på

Uppdaterad
Publicerad

Hantverkstjänster och begagnade bilar toppar svenskarnas klagomålsstatistik. Det visar nya siffror från Konsumentverket.

Är du missnöjd efter att ha köpt en begagnad bil eller anlitad hantverkare? Då är du inte ensam.

Bland tjänster är hantverkstjänster det som svenskar klagar allra mest på. Andra tjänster som många är missnöjda med är mobiltelefoni, flyg, internet och bilreparationer.

Många klagomål på spelkonsoler

Begagnade bilar toppar listan över varor som svenskar klagar på. Tvåa ligger ”möbler och inredning”. Dessutom är det många som klagar på datorer, telefoner, spelkonsoler, kläder och vitvaror.

Allt enligt statistik från kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets frågetjänst ”hallå konsument”. Totalt har 118.723 klagomål kommit in under 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.