Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Färre coronasamtal till 1177 Foto: Claudio Bresciani / TT

Färre coronasamtal till 1177

Uppdaterad
Publicerad
I mars kom larm om att 1177 Vårdguidens telefontjänst var rejält överbelastad till följd av den ökade coronaoron i samhället. Men trycket har minskat kraftigt den senaste månaden. I Stockholm får den som ringer ”coronalinjen” i dag vänta i snitt 30 sekunder.

– Det är helt outstanding, säger Björn Arkinger på 1177 i Stockholm. Förutom att färre ringer, har personalstyrkan ökats vilket kortar svarstiden.

Trycket är fortfarande högre än vanligt på telefontjänsten i landets tre största städer. Men i dag ligger siffran på ca 1 500 samtal om dagen i Stockholm, mot 5 000-9 000 i början av mars.

Även i Västra Götalandsregionen är trycket betydligt mindre. Där har medelväntetiden på den vanliga linjen gått från 1-2 timmar i mars, till runt 15 minuter i dag.

I Skåne kunde väntetiden coronalinjen som värst komma upp i 2,5 timmar. I dag ligger snittet på 20 minuter.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

coronaviruset teckenspråk

Mer i ämnet