Forslund och Granath skriver i ett mejl till Nyhetstecken:
Habilitering & Hälsa ansvarar för Västra Götalandsregionens tolkverksamhet och har ett stort ansvar för att fördela sina resurser på bästa sätt så att det räcker till så många tolkuppdrag som möjligt, dygnet runt, alla dagar i veckan. För att uppnå det behöver vi utföra fler uppdrag digitalt.
Uppdrag i hälso- och sjukvård samt tandvård har bra förutsättningar för distanstolk då det finns teknik på plats och ett säkert system för digitala möten.
Individuell bedömning
Att vi i första hand erbjuder distanstolk innebär inte att alla uppdrag inom vården utförs på distans. Det sker alltid en individuell bedömning i dialog med tolkanvändare och vårdgivare. Där tittar vi bland annat på tekniska förutsättningar och hur trygg tolkanvändaren är med digital tolkning.
Vi jobbar hela tiden tillsammans med tolkanvändare och vårdgivare för att förbättra kvaliteten på distanstolkningen. Det är avgörande att det fungerar. Till exempel kan inte taktil tolkning genomföras digitalt. Att som tolkanvändare erhålla en kvalificerad tolk med rätt kompetens för uppdrag inom hälso- och sjukvård är viktigt för rätten till vård på lika villkor.
Styrelsen för Habilitering & Hälsa kommer noga att följa utvecklingen av den digitala tolkningen.