”Innebär inte att alla uppdrag inom vården utförs på distans”

Uppdaterad
Publicerad

Att Västra Götalandsregionen i första hand erbjuder distanstolk innebär inte att alla uppdrag inom vården kommer att utföras på distans. Det säger förvaltningschef Mikael Forslund och verksamhetschef Anne Granath på Habilitering och Hälsa i ett svar på Teckenspråkets rösts kritik.

Forslund och Granath skriver i ett mejl till Nyhetstecken:

Habilitering & Hälsa ansvarar för Västra Götalandsregionens tolkverksamhet och har ett stort ansvar för att fördela sina resurser på bästa sätt så att det räcker till så många tolkuppdrag som möjligt, dygnet runt, alla dagar i veckan. För att uppnå det behöver vi utföra fler uppdrag digitalt.

Teckenspråksvärlden

Uppdrag i hälso- och sjukvård samt tandvård har bra förutsättningar för distanstolk då det finns teknik på plats och ett säkert system för digitala möten.

Individuell bedömning

Att vi i första hand erbjuder distanstolk innebär inte att alla uppdrag inom vården utförs på distans. Det sker alltid en individuell bedömning i dialog med tolkanvändare och vårdgivare. Där tittar vi bland annat på tekniska förutsättningar och hur trygg tolkanvändaren är med digital tolkning.

Vi jobbar hela tiden tillsammans med tolkanvändare och vårdgivare för att förbättra kvaliteten på distanstolkningen. Det är avgörande att det fungerar. Till exempel kan inte taktil tolkning genomföras digitalt. Att som tolkanvändare erhålla en kvalificerad tolk med rätt kompetens för uppdrag inom hälso- och sjukvård är viktigt för rätten till vård på lika villkor. 

Styrelsen för Habilitering & Hälsa kommer noga att följa utvecklingen av den digitala tolkningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Teckenspråksvärlden

Mer i ämnet