Mariam och Frida: ”Det finns både fördelar och nackdelar med distansundervisning”

Uppdaterad
Publicerad

Mariam Abouzarad och Frida Hedman går i klass 9 på Kannebäckskolan i Göteborg. De har haft distansundervisning sedan januari, men igår kom de tillbaka till skolan för att få undervisning på plats. I en intervju med Nyhetstecken berättar de nu hur de upplever att distansundervisning fungerar för dem.

Kannebäcksskolan började med distansundervisning i Januari, kan ni berätta hur det har fungerat för er?! 

– Det funkar väl okej, men det känns lite jobbigt. Det är svårt att fokusera och man blir trött av att sitta vid skärmen. Man sitter stilla hela tiden och man blir trött när man sitter vid datorn hela dagen! Så det är ganska jobbigt, säger Frida Hedman.

Teckenspråksvärlden

– Innan vi skulle ha distansundervisning så längtade man, för det verkade så skönt att få vara hemma. Så jag kände mig redo för det, säger Mariam Abouzarad.

– Men jag har ju hört att det var många gymnasieelever som tyckte det var jobbigt, att man kände sig isolerad och otrygg och så, och att det var jobbigt att sitta vid datorn jämt. Man måste förbereda sig och planera in rörelse och så. Och det blir annorlunda med lektioner på distans på teckenspråk, mer noga med turtagning och så. 

– Sen när vi började så kändes det bra första veckan, men efter två veckor började jag känna mig ensam och längtade efter att träffa kompisar och så. Jag planerade in promenader, men det var ganska tråkigt.

Men fungerar det att ha alla ämnen på distans? 

– Nja... Det är svårt när man ska ha slöjd, särskilt nu under vårterminen när vi ska ha träslöjd. Men vi ska försöka lösa det genom att rita vad vi skulle ha gjort under den lektionen istället. Och sen kan man ta med sig tillexempel en stickning hem som man kan göra på syslöjden under våren, det blir bra, säger Mariam. 

– Och sen är det idrotten... 

– Ja idrotten blir mest teori, frågor om hälsa och så, fyller Frida i.

– Och sen får vi kolla på klipp på olika övningar på Youtube och härma det eller läraren. 

Om ni skulle få välja distansundervisning eller undervisning på plats i skolan, vilket skulle ni välja då? 

– Det finns ju både för- och nackdelar, men jag skulle välja skolan, säger Frida.

– Jag tycker man får bättre rutiner på dagen när man går upp på morgonen och fixar sig för att gå till skolan. Det blir inte samma sak när man har distansundervisning. Det är ingen bra känsla att bara vara hemma helt isolerad. 

– Den enda fördelen med att vara hemma är att man sitter på samma plats på alla lektioner och har allt material med mig, säger Mariam.

– Det negativa är att om jag vet att jag har en timmes rast och mina föräldrar kanske inte hinner laga mat, då måste jag göra det själv och då blir jag stressad för jag kanske inte hinner gå ut på rasten, och då är jag jättetrött efter sista lektionen.

Men nu är ni tillbaka på skolan igen? 

Frida 

– Ja, vi har varit i skolan i går och i dag, säger Frida Hedman.

– Ja, vi började.. I går va..? I onsdags, säger Mariam.

Hur känns det då? 

– Det är skönt, säger Maryam.

– Men nu.... 

Frida 

– Alla är inte här/det är bara några här men vi har träffat några lärare som vi inte har pratat med på länge, säger Frida. 

Så alla elever är inte tillbaka på skolan? 

– Nej. Men de som har behov av att komma hit får göra det. Man kanske tycker att t ex matten är svår att göra på distans, och  då är det lättare att få det visuellt. Att någon förklarar och ritar på tavlan. Det är svårt för vissa att ha sådana lektioner på distans och bara sitta vid skärmen. Det kan vara svårt att koncentrera sig och så, säger Maryam.

– Och lärarna kan behöva förklara vad vissa ord och begrepp betyder, tillägger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Teckenspråksvärlden

Mer i ämnet