Foto: TT

SAS-strejken är avblåst – nytt avtal klart

Uppdaterad
Publicerad

Konflikten mellan pilotfacket och SAS är löst, men det kommer att ta minst ett dygn innan trafiken kan återgå till det normala. SAS lovar nu att drabbade resenärer som har rätt till ersättning, också ska få det.

Förhandlingarna mellan piloterna och SAS pågick i över ett dygn. Det dröjde långt in på torsdagskvällen innan SAS vd Rickard Gustafson berättade att parterna kommit överens, på en presskonferens på huvudkontoret i Solna.

Jag kan med lättnad informera att vi nu kan lägga den här konflikten bakom oss, säger han.

SAS lovar kompensation

Sedan strejken bröt ut har närmare 4 000 flygningar ställts in och hundratusentals resenärer drabbats. SAS har också drabbats hårt ekonomiskt av strejken, enligt vissa experter så mycket som 60-80 miljoner kronor om dagen.

 Självklart har det kostat pengar och förtroende, säger SAS vd Rickard Gustafson.

Bara under torsdagen ställde SAS in totalt 709 avgångar, vilket drabbade 54 000 passagerare. Det kommer att ta minst ett dygn innan trafiken kan återgå till det normala.

 Självklart vill jag be om ursäkt till alla kunder som drabbats av inställda flyg under den här konflikten, säger Rickard Gustafson.

Om man som kund har rätt till kompensation för sina inställda resor så kommer man att få det, säger vd:n.

Löner och schema

De 1 400 piloterna i Sverige, Danmark och Norge har samma arbetsgivare och samma förhandlingsorganisation under processens gång. Huvudförhandlingen har hållits i Norge medan parter också suttit ner och diskuterat kollektivavtal i Danmark och Sverige.

Konflikten har handlat om att piloterna velat ha mer förutsägbarhet gällande arbetstider, marknadsmässiga löner och samarbetsavtal.

Svensk pilotförening hade krävt en löneökning på 13 procent över tre år. Nu stannar den sammanlagda ökningen på knappt 11 procent. Piloter ska också kunna flyga både långa och korta sträckor, enligt avtalet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.