Foto: SVT/Anders Wiklund/TT

Satsning kostar 40 miljoner om året – men utlovade tjänster för arbetslösa dröjer

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsförmedlingen lägger 40 miljoner kronor om året på it-satsningen Jobtech, som ska hjälpa arbetssökande att hitta jobb. SVT:s granskning visar dock att tjänster och appar som aviserats för flera år sedan ännu inte är på plats.

Mellan 2016 och 2018 aviserades bland annat en ny version av Platsbanken, en samlingsplats ”likt Appstore eller Google Play” och appbutiken ”Jobstore”. Ingen av dem finns på plats. 

Gregory Golding, chef för Jobtech, försvarar satsningen och säger att man bland annat har utvecklat befintliga ”Platsbanken” och skapat en ordlista.

Tjänster som skulle finnas ”inom kort” för två år sen, och som fortfarande inte finns på plats – det kan väl inte vara en framgång?

– När det gäller många av de tjänster som du beskriver, så känner jag tyvärr inte till dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.