Foto: TT&Twitter

Twitter: Rysk stats-tv köpte tusentals annonser

Publicerad

Representanter för den amerikanska sociala mediejätten Twitter träffade under torsdagen utredare från den amerikanska kongressen för att redogöra för hur Ryssland eventuellt utnyttjat tjänsten för att försöka påverka det amerikanska presidentvalet hösten 2016 till Donald Trumps fördel.

Enligt företaget ska det statliga ryska tv-bolaget RT ha köpt omkring 2.000 annonser på Twitters plattform under 2016, riktade mot en amerikansk publik, rapporterar bland annat AFP.

Annonserna misstänks ha syftat till att påverka opinionen inför presidentvalet, och ska sammanlagt ha kostat över motsvarande 2,2 miljoner kronor.

Spred falsk info om sms-röstande

Förutom RT:s spridande av opinionsdrivande nyhetsmaterial, ska en del andra köpta annonsplatser på Twitter inför presidentvalet ha innehållit vilseledande information om själva valprocessen.

Några av de sponsrade inläggen gav exempelvis information om att man kunde sms:a in sin röst, vilket inte är sant. Detta rykte spreds framförallt kring uppmaningar om att rösta på Hillary Clinton, Donald Trumps motståndare i valet.

Just dessa inlägg har Twitter inte med säkerhet kunnat koppla till Ryssland, men flera av dem ska ha kommit från automatiserade konton.

Företaget lovar utredarna att fortsätta samarbeta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.