Så undviker du att förlora tusenlappar på appar

Uppdaterad
Publicerad

Att låta barnen leka med telefonen och bli skyldig tusentals kronor till apptillverkare är bara några knapptryck bort. Men det finns enkla knep för att slippa en chockräkning.

1. Ändra inställningar och gör köp omöjligt

Det enklaste och bästa tipset är att gå in i telefonens inställningar och stänga av möjligheten till så kallade ”in app-köp” eller ”köp inuti program”. På Iphone klickar du dig fram så här:

App-utredningen

Inställningar > Allmänt > Begränsningar > under Tillåtet innehåll stänger du sedan av möjligheten till Köp inuti program.

Här kan du även ändra inställningar för till exempel åldersgränser i filmer, tv-program och podcasts.

I Androidtelefoner finns i idag ingen möjlighet att stänga av ”in app-köp”. Men som förälder kan du se till att koppla telefonen till ett Google-konto och inte ett kreditkort. Och därmed göra det omöjligt för ett barn att av misstag göra ett köp.

– Det här är det enklaste sättet att göra det omöjligt för barn att köpa någonting i apparna överhuvudtaget. Men det är många som inte känner till att de här inställningarna finns, säger Björn Jeffrey, VD på företaget Toca Boca, som är specialiserade på att göra barnappar.

2. Använd ett bra lösenord

Självklart för många – men inte för alla. Många föräldrar har lösenord som 1234, som barnen snabbt lär sig. Och även om du har ett mer avancerat lösenord är det ingen bra idé att ge det till dina barn. Idén med ett lösenord är att det bara är du som ska känna till det.

SVT:s teknik- och vetenskapsreporter Linus Brohult varnar för att dela med sig av kontouppgifter till Facebook eller mejl för att registrera sig i appen.

– Då kan det sluta med att du får hela din mejl eller din facebook-feed spammad, säger han.  

3. Gratis är sällan helt gratis

Efter den senaste tidens uppmärksammade är trenden bland apptillverkare solklar – de har bytt affärsmodell. Från att ta betalt för appen – till att ta betalt för innehållet. En utveckling som gör att man som användare måste hålla ett extra öga på vad man laddar ner.

– Det finns självklart jättebra gratisappar. Men det är viktigt att hålla koll vad sin gömmer sig bakom. Att appen inte är gratis i inköp men har väldigt dyra in app-köp. Det här går att se när man laddar ner appen. Så det är ganska enkelt att snabbt skaffa sig en uppfattning vad som är värsta scenariot. Ibland kan det vara hundratals kronor för en enda knapptryckning, säger Björn Jeffrey.

Och även om appen är gratis och det inte finns några in app-köp kan tillverkaren tjäna pengar på att visa reklam för användaren. Och då måste man ställa sig frågan som förälder om det är något man vill exponera barnet för.  

4. Är appen till för barn – prova själv

Det är lagligt att sälja appar med in-app köp. Men ofta är de inte till för barn. Ofta kan roliga appar se just roliga ut – men vara till för vuxna. Därför är det viktigt att som förälder först ge appen en snabb provkörning och utvärdera om den är lämplig.

– Det finns ju många som tillverkar barn-appar och försöker tjäna pengar på in app-köp. Och det är ju väldigt osympatiskt. Men jag tror att många av misstagen kommer av att det helt enkelt ser ut som en barnprodukt men inte är en barnprodukt, säger Björn Jeffrey.

5. Läs recensioner – skriv recensioner

SVT:s expert Linus Brohult rekommenderar starkt att läsa recensionerna i appstore som är skrivna av andra användare. Och även ta sitt ansvar som konsument och skriva egna recensioner. Oavsett om du vill ge appen toppen- eller bottenbetyg. Ett råd som apptillverkaren Björn Jeffrey stödjer helhjärtat.

– Recensionerna från användare gör ju att vi som gör barnappar måste vara på tårna. För om vi får dåliga betyg blir det svårt att sälja produkter. Så det är en big deal för oss.  

Fakta

Här är dina rättigheter som konsument

Huvudfrågan när det kommer till såna här fall är enkel: Barn får inte ingå avtal. Så drabbas du kommer knäckfrågan bli om du som förälder har godkänt köpet. Har du inte gjort det har du rätt att bestrida betalningen enligt föräldrarbalken. 

Men det första problemet de flesta som råkar ut för dyra in app-köp stöter på är: Vem ska jag ringa? Oftast finns apptillverkaren i USA och kan vara svår att få tag i. Dessutom kommer du tvingas prata engelska. Därför är det enklast att ringa direkt till Apple om köpet gjorts i Appstore eller Google om köpet gjorts på Android Market.

– Det finns flera kända fall där konsumenter vänt sig direkt till Apple och de gått med på att ta bort skulden. Uppfattningenjag fått är att de, och Google, brukar vara ganska hjälpsamma när det kommertill sånt här. Särskilt när dethandlar om de här fallen som tagits upp i media. Men det kanske är just därfördet varit hjälpsamma, säger Cecilia Norlander, jurist på konsumentverket.

Förutom lagstödet i föräldrarbalken finns något som kallas den allmänna rättsprincipen. Den säger att ett företag som kräver betalt för någonting ska kunna visa att det finns ett avtal. Därför är det viktigt att läsa det finstilta och att inte avslöja sin kod för sina barn.

– Har man som förälder gett sitt barn koden kan det ses som ett godkännande, och då är det tyvärrväldigt svårt att få rätt, säger Cecilia Norlander.

Men konsumenter har ofta betydligt starkare rättigheter än de är medvetna om. Så vet du inte vad du har för rättigheter, och vill slå lagboken i bordet när du ringer ett företag, då kan du kontakta en konsumentvägledare.

– De finns i varje kommun och ringer du dem kan de hjälpa dig med exakt vilka rättigheter du har, säger Cecilia Norlander.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

App-utredningen

Mer i ämnet