Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bertil Blind, mackägare i Övre Soppero. Foto: Maria Dahlgren

I år firade hans bensinmack 50-årsjubileum – nu kan han tvingas stänga

Uppdaterad
Publicerad

”Om jag inte får stöd är det bara att lägga ned” – Det säger bensinmacksägaren Bertil Blind i Övre Soppero. Det nya miljökravet innebär kostnader för uppemot 1 miljon kronor.

Den 1:a juli i år trädde nya miljökrav i kraft, som innebär att bensinmackarnas rör måste bytas ut för att förhindra spill och miljöskador. Merparten av de ca 500 berörda bensinmackarna hör till större kedjor, som ändå planeras att läggas ned.

– Mellan 200 till 300 av de här, är anläggningar som önskar att fortsätta i drift, men har inte haft ekonomiska möjligheter att göra den här uppgraderingen. Den är väldigt kostsam, och för dem så finns det egentligen bara två alternativ- det ena är att försöka åtgärda det, antingen med egen finansiering eller med stöd, och det andra alternativet är att avsluta sin verksamhet, säger Robert Dimmlich, VD organisationen Sveriges servicestationer (OSS).

Följ SVT Sápmis valbevakning

GLESBYGDSMACKARNA EXTRA UTSATTA

Bertil Blind, tog över driften av bensinstationen i Övre Soppero efter sin far. I juli i år firade bensinstationen 50-års jubileum, men i år kan också stationens historia se sitt slut.

– Det har kommit så många nya miljökrav som man måste tillämpa, med höga kostnader. Om jag inte får stöd så är det bara att lägga ner verksamheten, säger Blind. 

Men helst av allt vill han fortsätta driften av bensinstationen med tillhörande butik.

– Tanken är att fortsätta, om det går, säger Bertil Blind, ägare av bensinstationen i Övre Soppero.

BENSINMACKARNA – SOCIALA KNYTPUNKTER I GLESBYGDEN

Utöver att förse kunderna med drivmedel och diverse tjänster, så fungerar också bensinstationerna som en social knutpunkt i glesbygden. En stängning av glesbygdsstationerna kan också påverka bygden.

– Så drivmedelsanläggningen i sig är ju väldigt viktigt, men därutöver har ju många av de här  handlarna också annan service såsom paketombud och apoteksombud, eller post och systemsbolagsombud. Alla de här funktionerna är ju viktiga och ibland avgörande för att de mindre orterna ska fortsätta överleva, säger Robert Dimmlich, VD organisationen Sveriges servicestationer (OSS).

DET GÅR ATT SÖKA STÖD FÖR INVESTERINGEN

Riksdagen har avsatt 150 miljoner för att hjälpa i huvudsak bensinstationerna på glesbygden. Från denna pott går det alltså att söka stöd till investeringen som beräknas kosta 1 miljon kronor.

– Ett antal kommer inte vara berättigade till stöd, och även de som är berättigade till stöd kommer, och kan få, utmaningar med att de måste finansiera en del själv. Men de kan också vara så att de uppnått stödtaket, och inte kan få stöd av den anledningen. Men en tredje faktor just nu är att det finns en begränsning på entreprenörer som kan utföra den här uppgraderingen, säger Robert Dimmlich (OSS).

De nya miljökraven

– 2016 kungörs att bensinstationernas rörledningar under marken måste korrosionsskyddas.

– 2021 avsatt Riksdagen 150 miljoner för att kunna hjälpa drivmedelsanläggningar, i huvudsak på glesbygden, för att kunna möta upp det nya kravet om korrosionsskydd som trädde i kraft den 30 juni 2022.

– Först dispensansökan – sedan stödansökan. Bensinstationerna har kunnat söka dispens fram till 2024.  Under den tiden kan man söka stöd för investeringen. Stödet kan uppgå till maximalt 85 % av investeringssumman, och då ska åtgärden vara genomförd senast sista december 2024.

– Stödsystemet kom inte på plats förrän i april 2022, endast några månader innan det faktiska kravet trädde i kraft.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Följ SVT Sápmis valbevakning

Mer i ämnet