Den 1:a juli i år trädde nya miljökrav i kraft, som innebär att bensinmackarnas rör måste bytas ut för att förhindra spill och miljöskador. Merparten av de ca 500 berörda bensinmackarna hör till större kedjor, som ändå planeras att läggas ned.
– Mellan 200 till 300 av de här, är anläggningar som önskar att fortsätta i drift, men har inte haft ekonomiska möjligheter att göra den här uppgraderingen. Den är väldigt kostsam, och för dem så finns det egentligen bara två alternativ- det ena är att försöka åtgärda det, antingen med egen finansiering eller med stöd, och det andra alternativet är att avsluta sin verksamhet, säger Robert Dimmlich, VD organisationen Sveriges servicestationer (OSS).
GLESBYGDSMACKARNA EXTRA UTSATTA
Bertil Blind, tog över driften av bensinstationen i Övre Soppero efter sin far. I juli i år firade bensinstationen 50-års jubileum, men i år kan också stationens historia se sitt slut.
– Det har kommit så många nya miljökrav som man måste tillämpa, med höga kostnader. Om jag inte får stöd så är det bara att lägga ner verksamheten, säger Blind.
Men helst av allt vill han fortsätta driften av bensinstationen med tillhörande butik.
– Tanken är att fortsätta, om det går, säger Bertil Blind, ägare av bensinstationen i Övre Soppero.
BENSINMACKARNA – SOCIALA KNYTPUNKTER I GLESBYGDEN
Utöver att förse kunderna med drivmedel och diverse tjänster, så fungerar också bensinstationerna som en social knutpunkt i glesbygden. En stängning av glesbygdsstationerna kan också påverka bygden.
– Så drivmedelsanläggningen i sig är ju väldigt viktigt, men därutöver har ju många av de här handlarna också annan service såsom paketombud och apoteksombud, eller post och systemsbolagsombud. Alla de här funktionerna är ju viktiga och ibland avgörande för att de mindre orterna ska fortsätta överleva, säger Robert Dimmlich, VD organisationen Sveriges servicestationer (OSS).
DET GÅR ATT SÖKA STÖD FÖR INVESTERINGEN
Riksdagen har avsatt 150 miljoner för att hjälpa i huvudsak bensinstationerna på glesbygden. Från denna pott går det alltså att söka stöd till investeringen som beräknas kosta 1 miljon kronor.
– Ett antal kommer inte vara berättigade till stöd, och även de som är berättigade till stöd kommer, och kan få, utmaningar med att de måste finansiera en del själv. Men de kan också vara så att de uppnått stödtaket, och inte kan få stöd av den anledningen. Men en tredje faktor just nu är att det finns en begränsning på entreprenörer som kan utföra den här uppgraderingen, säger Robert Dimmlich (OSS).