Barnen får fler timmar modersmålsundervisning i den så kallade språknoden.
– De läser tre timmar i veckan, men det är inte bara de tre timmarna, även kulturerna blir synliga på skolan som till exempel med lávvun som vi har här på skolgården, säger Nils-Bertil Heikka metodutvecklare i Luleå kommun.
Bakom den här satsningen finns ett långt engagemang av de samiska, finska och meänkieli-föreningarna i området och kommunens strategi för minoritetsspråken.
Fortsättning på förskolesatsning
Sedan några år så finns det i Luleå en tvåspråkig förskola för de nationella minoritetsspråken. Nu har barnen på den förskolan och alla andra barn i Luleå kommun möjlighet att söka till det som kallas för språknoden. Den börjar med förskoleklass och kommer att utökas i takt med de första elevernas ålder.
– Bakgrunden är visionen för 2018 som nämnden tog och där sa vi att vi ska fortsätta att utveckla språket även när man kommer till skolan, säger Marit Enbuske, skolchef i Luleå kommun.
Bara två elever just nu
Trots att det vid höstens skolstart enbart är två elever som startar i språknodens förskoleklass låter sig inte Luleå kommuns skolchef nedslås.
– Jag tänker att det kommer att bli som med förskolan som vi startade för några år sen. Alla visste inte om den först, så vi behöver marknadsföra det här. Eftersom vi nu börjar i förskoleklass och succesivt ökar till 1-3 och 4-6 tror jag att det kommer komma fler elever som väljer det här, säger Marit Enbuske.