K-pop tar över svenska dansgolv: Följ med fansen på klubb

Publicerad

Det har aldrig tweetats så mycket om koreansk pop som det gjorts det senaste året. Även på plattformar som Tiktok och Instagram är intresset för K-pop enormt, men det sträcker sig också utanför sociala medier. SVT har hängt med på K-popklubb i Stockholm för att träffa fansen.

Det är inte bara i våra flöden som den koreanska populärkulturen växer. Sarah Alsaedi är klubbarrangör på Official KEvents som organiserar fester på temat runtom i Europa. Hon har sett en tiofaldig ökning de senaste åren i festdeltagandet på deras evenemang.

– Vi är en av de största klubbarna i London, men även Paris, säger hon när vi träffar henne på deras Stockholmsfest.

Följ med in på  K-popevenemanget i Stockholm där SVT träffar K-popfans i klippet ovan.

K-POP I SOCIALA MEDIER

Sju och en halv miljarder twitterinlägg från hela världen har handlat om K-pop mellan 1 juli 2020 till 30 juni 2021 enligt Twitters K-pop- och K-contentchef YeonJeong Kim. Det är ett rekord för flest antal tweets relaterade till genren under ett år.

På plattformen Tiktok har hashtagen ”Kpop” över 170 miljarder visningar i skrivande stund och fortsätter att växa. Även på Instagram finns över 100 miljoner inlägg taggade på samma ord.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.