Callcentret Evry vann uppdraget av arbetskraftsundersökningarna meddet lägsta budet. Men så fort avtalet var i hamn sjönk resultatensom en sten och Evry krävde mer pengar för att klara intervjuerna,enligt en rapport som SCB lämnade till regeringen i dag.
Bara etthalvår efter att det nya avtalet trädde i kraft började SCBundersöka vilka möjligheter som fanns att lämna avtalet. Menmyndigheten hade då sagt upp hälften av sin egen intervjuarkår ochdet saknades kapacitet att återta insamlingen.
När SCB inte ville betala pressade Evry i februari 2019 fram höjdersättning genom att sluta ringa på kvällar och helger, vilket ficksvarsfrekvensen att falla ytterligare. Samtidigt började allt fleranvändare under 2019 ifrågasätta siffrorna i AKU, enligt SCB.
Enfördjupad analys visade att avvikelserna var så stora att SCB ioktober 2019 valde att gå offentligt med att det fannsfelaktigheter i arbetskraftstatistiken. I november 2019 revideradeSCB siffrorna tillbaka till sommaren 2018, vilket fått effekterpå bl.a BNP och regeringens ekonomiska politik.